10-03-2013 / Ayman van Bregt

Vijftien twitter statistieken voor bedrijven, merken en organisaties Twitter is niet alleen meer een online sociaal netwerk, maar ontwikkelt zich steeds meer als een modern mediabedrijf met een platform gebouwd op sociale media. Doordat wereldwijd gebruikers Twitter omarmen, is het bedrijf een belangrijke wereldwijde speler in de wereld van digitale media geworden. Google heeft zich bewezen als zoekmachine en Facebook is vooral relevant vanuit het perspectief van persoonlijke relaties. De focus van Twitter is echter niet gericht op een zoekmachine en/of persoonlijke relaties maar gericht content. De kracht van Twitter ligt in de verspreiding van content die automatisch wordt gefilterd door de activiteiten binnen het netwerk. Doordat Twitter-gebruikers content delen (waaronder retweets), populaire berichten snel zichtbaar worden (trending topics) en tweets als favorieten gekenmerkt worden maakt Twitter zichtbaar welke content waardevol en goed bevonden wordt door haar gebruikers. Naast het feit dat Twitter, een krachtig medium voor de verspreiding van content is, breidt Twitter ook steeds meer de mogelijkheden om te adverteren uit. Om de toegevoegde waarde van Twitter voor bedrijven, merken en organisaties te benadrukken, zijn er in het artikel ‘15 Twitter stats brands should know‘ van DigiDay, vijftien statistische wetenswaardigheden over Twitter op een rij gezet. Deze vijftien Twitter statistieken en wetenswaardigheden worden hieronder toegelicht.

15 Twitter statistieken voor merken en bedrijven

  1. 400 miljoen: tweets per dag;
  2. 200 miljoen: maandelijkse actieve gebruikers van Twitter (een actieve gebruiker maakt minimaal iedere 30 dagen gebruik van Twitter);
  3. 100 miljoen: was het aantal actieve gebruikers een jaar geleden;
  4. 33,000: tweets per seconde in Japan bij de start van het nieuwe jaar van 2013;
  5. 6: het gemiddelde aantal merken dat Twitter-gebruikers op volgen;
  6. 95 procent: publieke conversaties op Twitter die met name over TV-programma’s gaan;
  7. 80 procent: mobiele Twitter-gebruikers in Japan en het Verenigd Koninkrijk;
  8. 78 procent: de waarschijnlijkheid waarbij mobiele Twitter-gebruikers sneller een tweet van een merk delen (retweeten);
  9. 60 procent: mobiele Twitter-gebruikers in de Verenigde Staten;
  10. 53 procent: de toename in aankoopintentie van gebruikers die een advertentie op Twitter zagen (promoted tweet);
  11. 50 procent: Adverteerders die bij de Super Bowl hashtags toonden in hun TV-commercials;
  12. 50 procent: Amerikanen die dagelijks iets zien, lezen of horen als gevolg van tweets;
  13. 12 procent: Hogere klikratio voor merken die bedragen in hun tweets noemen;
  14. 17 procent: Hogere klikratio voor tweets met een vraagteken in de tekst;
  15. 1-3 procent: Engagement ratio op Twitter advertenties

Adverteren op Twitter

Wil je meer weten over de mogelijkheden van het adverteren op Twitter? De Nederlandse Social Media Academie schreef eerder deze artikelen over advertentiemogelijkheden op Twitter:

Afbeelding via: Mediabistro