14-11-2011 / Stefan Mooren

LinkedIn is in essentie een online sociaal netwerk waar je kunt verbinden met andere professionals en (mogelijke) opdrachtgevers. Je kunt LinkedIn eigenlijk zien als een enorm grote netwerkaangelegendheid, maar dan online. Ook online bereik je sneller iets als je jezelf netjes en goed gedraagt. Maar wat zijn precies de gedragsnormen op LinkedIn? De blog Social Media Times heeft een poging gedaan dit te verduidelijken en schreef een artikel met 8 etiquette tips. Deze tips zijn natuurlijk geen officiële richtlijnen maar wel herkenbaar en de moeite waard om even door te lezen:

 1. Vraag om specifieke aanbevelingen

Als je om een aanbeveling vraagt, formuleer deze vraag dan zo specifiek mogelijk zodat de ander weet waarvoor hij of zij je precies zou moeten aanbevelen.

2. Vraag alleen aanbevelingen als dit realistisch is

Vraag jezelf voordat je een aanbeveling vraagt af of je lang genoeg met diegene hebt gewerkt of genoeg hebt laten zien om een aanbeveling te mogen verwachten.

3. Geef zelf ook aanbevelingen

Vraag niet alleen om aanbevelingen maar schrijf ze ook voor een ander als diegene dat verdient.

4. Gedraag je professioneel

LinkedIn is in essentie een zakelijk online sociaal netwerk. Gedraag je daarom altijd professioneel en neem een zakelijke houding aan.

5. Sta klaar om te helpen

LinkedIn gaat naast netwerken ook om kennisdeling en informatieoverdracht. Help daarom ook eens een ander als diegene daar behoefte aan heeft.

6. Maak je connectieverzoeken persoonlijk

Zorg altijd voor een persoonlijke noot bij de connectieverzoeken die je verstuurt, zeker als je iemand nog niet zo goed kent.

7. Stuur niet teveel berichten

Maak niet overdadig gebruik van de mogelijkheid om privéberichten te sturen via LinkedIn, dit kan als ‘spam’ over komen.

8. Plaats relevante statusupdates

LinkedIn is een andere (netwerk) omgeving dan Twitter. Probeer hiermee rekening te houden met het plaatsen van statusupdates. Hierdoor verveel je jouw netwerk niet met een stroom aan (irrelevante) berichten.