28-06-2013 / Martijn Baten

Facebook statistieken

Facebook komt met aanpassingen aan de statistieken voor bedrijfspagina’s. Het online sociale netwerk heeft de afgelopen tijd naar beheerders van bedrijfspagina’s geluisterd en probeert met de aanpassingen het voor beheerders eenvoudiger te maken om te kunnen bijsturen. In dit artikel staan de belangrijkste veranderingen op een rij.

Facebook statistieken duidelijker en eenvoudiger

Facebook presenteert twee type statistieken (‘mensen praten hierover’ en ‘viraliteit’) op een nieuwe manier. Hiermee is het voor beheerders eenvoudiger en duidelijker om inzicht te krijgen, in hoe de statistieken tot stand komen.

Mensen Praten Hierover (People Talking About This)
De ‘Mensen Praten Hierover‘ statistiek geeft beheerders op dit moment onvoldoende inzicht in welke acties de statistiek tot stand brengen. Facebook split daarom de ‘Mensen Praten Hierover’ statistiek in verschillende elementen:

– Aantal likes van een Facebook bedrijfspagina;
– Betrokken gebruikers (het aantal gebruikers dat heeft geklikt, geliked, gedeeld en gereageerd op een statusupdate);
– Aantal keren dat de pagina wordt getagd;
– Check-ins;
– Overige interactie op de pagina.

De ‘Mensen Praten Hierover’ statistiek blijft ook beschikbaar in een gecombineerde variant. Deze is zichtbaar voor beheerders die niet kijken in het statistiekenoverzicht.

Viraliteit
Viraliteit wordt door veel beheerders gebruikt als benchmark voor de kwaliteit en waardering van statusupdates. Facebook verandert daarom de naam van deze statistiek naar ‘Engagement ratio’ en meet vanaf nu ook het aantal clicks op een statusupdate. Het aantal clicks geeft beheerders namelijk ook een goed inzicht in de kwaliteit en waardering van een geplaatste statusupdate.

Statistieken per Facebook statusupdate in overzichtelijke ‘scorecard’

Het Facebook nieuwsoverzicht toont updates die worden gewaardeerd door fans en krijgen hierdoor een groter bereik. Om te bepalen wat een goede statusupdate is biedt Facebook inzage in positieve- en negatieve interactie door fans. Positieve interacties zijn bijvoorbeeld het aantal’vind-ik-leuks’, reacties, ‘shares’ en het aantal keren dat er op een update wordt geklikt. Negatieve interacties zijn bijvoorbeeld het aantal keer dat een update wordt verborgen in het nieuwsoverzicht, wordt gerapporteerd als ‘spam’ en de pagina wordt ‘ontvolgd’. De vernieuwde statistiekenpagina voor bedrijfspagina’s toont per statusupdate een ‘scorecard’ die zowel de positieve als negatieve interactie-statistieken toont. Als beheerder kun je hiermee beter in kaart brengen welke content fans meer aanspreekt en zorgt voor de meeste interactie.

Nieuwe Facebook statistieken bedrijfspagina's

Een andere aanpassing zijn de demografische statistieken. De Facebook paginastatistieken laten demografische statistieken (leeftijd, geslacht, land, stad en taal) zien over de personen die je hebt bereikt. De nieuwe statistieken voor bedrijfspagina’s laten niet alleen demografische statistieken zien over de gebruikers die je hebt bereikt, maar ook over de gebruikers die je binnen Facebook hebt betrokken met de pagina.

Vernieuwde Facebook Paginastatistieken

 

Nieuwe statistieken Facebook bedrijfspagina’s binnenkort beschikbaar

De aanpassingen aan de Facebook statistieken worden geleidelijk uitgerold. Eerst worden de nieuwe functies voor een beperkte groep beheerders toegankelijk gemaakt. Vanaf het einde van de zomer moeten alle beheerders de nieuwe statistieken kunnen gebruiken. De huidige versie van de paginastatistieken blijven toegankelijk voor alle beheerders totdat alle beheerders de nieuwe functies kunnen gebruiken.