16-08-2013 / Martijn Baten

Facebook nieuwsoverzicht

Een aantal veranderingen zijn doorgevoerd aan Facebook EdgeRank; het algoritme waarmee het nieuwsoverzicht van gebruikers samengesteld wordt. Het online sociale netwerk kijkt vanaf nu niet alleen naar nieuw geplaatste statusupdates in het nieuwsoverzicht van gebruikers, maar ook naar updates die nieuw kunnen zijn voor een Facebook gebruiker. Updates kunnen bijvoorbeeld nieuw zijn als een Facebook gebruiker bij een eerder bezoek aan Facebook onvoldoende heeft doorgescrollt in het nieuwsoverzicht.

Facebook Edgerank element Story Bumping plaatst oude berichten bovenaan

Het nieuwe ‘Story Bumping’ plaatst berichten bovenaan het nieuwsoverzicht die qua tijd al langer geleden zijn geplaatst. Wanneer gebruikers de update nog niet hebben bekeken, maar er wel nog interactie op plaatsvindt, zorgt Story Bumping ervoor dat deze updates bovenaan het nieuwsoverzicht komen te staan. Voor bedrijfspagina’s een interessante nieuwe mogelijkheid om updates onder de aandacht van fans te krijgen die ze anders waarschijnlijk gemist hadden.

Facebook heeft onder medewerkers getest of de nieuwe toevoeging aan EdgeRank nadelige gevolgen heeft. Facebook stelt dat uit het interne experiment is gebleken dat medewerkers vijf procent meer interactie met vrienden hadden, acht procent meer interactie met merken en een stijging in het aantal gelezen berichten van 57 procent naar 70 procent.

Facebook Edgerank element Last Actor maakt nieuwsoverzicht realtime

Een andere verandering die aan het EdgeRank algoritme wordt gedaan is het realtime inspelen op het gebruik van Facebook. Op basis van de laatste 50 interacties die gebruikers hebben gedaan op het online sociale netwerk wordt vanaf nu mede bepaald hoe het volgende nieuwsoverzicht wordt samengesteld. Ook ‘Last Actor’ werd door Facebook getest en zorgde voor een kleine toename in interactie met ongeveer vijf procent. De verandering is van toepassing op zowel de web- als appversie van het nieuwsoverzicht. Last Actor kan bedrijfspagina’s helpen om in een korte tijd meer zichtbaar te worden onder fans.

NSMA Praktijkgids ‘Facebook bedrijfspagina gevorderden’

Een levendige, aantrekkelijke en goed bezochte Facebook bedrijfspagina mede met behulp van Facebook toepassingenDe praktijkgids ‘Facebook bedrijfspagina gevorderden’ leert je om te werken aan een actieve en zichtbare bedrijfspagina. Deze NSMA-praktijkgids biedt een overzichtelijk stappenplan om een goede aanpak te kiezen voor jouw Facebook bedrijfspagina in combinatie met toepassingen (Facebook applicaties). Koop de praktijkgids in onze webwinkel.