05-05-2017 / Martijn Baten

Het Facebook nieuwsoverzicht is de plek waar alle berichten van personen en pagina’s en adverteerders samenkomen. Het nieuwsoverzicht wordt samengesteld aan de hand van een algoritme dat bepaald welke berichten worden getoond en in welke volgorde. Tijdens de jaarlijkse F8 ontwikkelaarsconferentie deelde Adam Mosseri, verantwoordelijke VP voor het Facebook nieuwsoverzicht, belangrijke inzichten over de werking van het Edgerank algoritme. In dit artikel staan de belangrijkste feiten over de werking van het Facebook nieuwsoverzicht op een rij.

Alles wat je moet weten over de werking van het Facebook nieuwsoverzicht

Dagelijks bekijken meer dan een miljard mensen hun Facebook nieuwsoverzicht en krijgen hiermee een grote hoeveelheid aan informatie te zien. Om deze informatie voor gebruikers te filteren is het algoritme ‘Edgerank’ ontwikkeld dat de meest relevante berichten eerst toont. Bedrijven die willen opvallen via de startpagina moeten dus een goed begrip hebben van de werking van het Facebook nieuwsoverzicht en hoe zij hiervan gebruik kunnen maken.

De berichten die in het nieuwsoverzicht verschijnen verschillen van persoon tot persoon en wordt bepaald door een algoritme. Kort gezegd is het algoritme een verzameling van stappen die worden genomen om een specifiek probleem op te lossen. In de begindagen van Facebook werd dit algoritme ook wel Edgerank genoemd, alhoewel het online sociale netwerk deze naam zelf nooit heeft gebruikt. Volgens Mosseri is het Facebook algoritme op te delen in vier stappen:

1. Inventarisatie;
2. Signalen;
3. Voorspellingen;
4. Score.

De 4 elementen van het Facebook nieuwsoverzicht

Bij de eerste stap wordt geïnventariseerd welke berichten door vrienden en gevolgde bedrijven zijn geplaatst, sinds de laatste keer dat de gebruiker was ingelogd. Vervolgens wordt in de tweede stap gekeken naar allerlei aspecten rondom de geplaatste berichten, zoals door wie het bericht is geplaatst, wat voor type bericht het is, en wat voor reacties het bericht al heeft ontvangen. In de derde stap worden al deze verschillende aspecten in overweging genomen en wordt voorspeld in hoeverre de gebruiker het bericht wel of niet waardeert. Op basis van deze afwegingen wordt een score toegekend aan het bericht, die hoger is naarmate de kans groter is dat de gebruiker de post leuk vindt. De volgorde van berichten in het Facebook nieuwsoverzicht wordt gerangschikt op basis van deze score, van hoog naar laag.

Om het proces te illusteren deelde Mosseri een voorbeeld uit zijn eigen Facebook nieuwsoverzicht, een bericht van zijn broer met wie hij veel interactie heeft op Facebook. Op basis van voorbeeld laat Mosseri zien dat het algoritme in eerste instantie de belangrijkste aspecten analyseert zoals de afzender van het bericht en de affiniteit van de ontvanger, het type content en de hoeveelheid aan interactie. Echter, naast deze hoofdaspecten zijn er nog duizenden andere elementen waarmee Facebook rekening houdt en constant verandert. Onderstaande afbeelding laat een aantal van deze elementen zien.

Elementen Facebook nieuwsoverzicht algoritme

Uiteindelijk wordt op basis van alle aspecten een serie aan voorspellingen gedaan over de mate waarin de ontvangen zal reageren op het bericht, deze zal verspreiden, hoeveel tijd de ontvanger zal besteden aan het bekijken van het bericht en het informatieve karakter van het bericht. Hoe hoger de kansen, hoe hoger de score die aan het bericht wordt toegekend.

Score voor berichten in het Facebook nieuwsoverzicht

Dit jaar wil Facebook zich focussen op nieuwe functies die het voor gebruikers mogelijk maken om nieuwe content te ontdekken in het nieuwsoverzicht. Een mogelijk voorbeeld hiervan is het recent geteste tweede nieuwsoverzicht dat content laat zien van bedrijfspagina’s en personen die gebruikers nog niet volgen. Tevens zal Facebook zich nog verder gaan toeleggen op de kwaliteit van de berichten in het nieuwsoverzicht, zoals het tegengaan van nepnieuws. Hiervoor trok het online sociale netwerk deze week nog 3.000 professionals aan dat berichten moet beoordelen op juistheid en aanstootgevendheid. Gebruikers hebben zelf ook de mogelijkheid om onjuiste berichtgeving op Facebook te melden.

Onderstaande video van Facebook laat de gehele presentatie zien die Adam Mosseri gaf tijdens de F8 ontwikkelaarsconferentie over de werking van het Facebook nieuwsoverzicht.

What's New with News Feed

Adam Mosseri, VP, News Feed, will dive into how News Feed works so publishers can more effectively reach their audiences.

Geplaatst door Facebook for Developers op vrijdag 21 april 2017

 

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.