05-02-2016 / Martijn Baten

Facebook bedrijfspagina

Facebook heeft een nieuwe functie gelanceerd voor bedrijfspagina’s om berichten in meerdere talen te plaatsen. Beheerders van Facebook bedrijfspagina’s kunnen met de nieuwe functie berichten relevanter maken door content te publiceren in de taal van fans. Reacties en vind-ik-leuks van een specifieke groep fans worden toegevoegd aan hetzelfde bericht (per taal). In dit artikel wordt de werking van de nieuwe taalfunctie verder toegelicht.

Berichten plaatsen in meerdere talen op Facebook bedrijfspagina’s

Hoewel het al langer mogelijk is om berichten automatisch te laten vertalen, is de vertaling vaak niet volledig juist en mist de juiste tone-of-voice van het oorspronkelijke bericht. Beheerders van Facebook bedrijfspagina’s kunnen wel berichten plaatsen die gericht zijn op gebruikers met een specifieke taalinstelling, maar dit kost veel tijd en maakt een bericht beperkt beschikbaar voor fans. Deze pijnpunten lijkt Facebook nu te ondervangen met de nieuwe taalfunctie voor bedrijfspagina’s.

De functie is standaard uitgeschakeld voor beheerders van Facebook bedrijfspagina’s en kan worden ingeschakeld via de ‘Instellingen‘ van de pagina. Op het tabblad ‘Algemeen‘ is hier de optie ‘Berichten plaatsen in meerdere talen‘ te vinden, die aangevinkt moet worden.

Berichten plaatsen in meerdere talen op Faecebook bedrijfspagina's

Na het activeren van de functie, is het mogelijk om een bericht te plaatsen in meerdere talen. In het venster voor het plaatsen van berichten vind je vanaf nu de optie ‘Bericht in een andere taal schrijven‘ (zoals ook te zien in de onderstaande afbeelding). Facebook geeft ‘Engels’ als standaardtaal, maar deze kan standaardinstelling worden aangepast naar het Nederlands of een andere taal naar keuze.

Bericht in een andere taal schrijven op Facebook

Door een taal te selecteren kan de tekst van het bericht in een andere taal worden ingesteld. Meerdere talen per bericht zijn mogelijk. Alle talen die worden ondersteund zijn weergeven in het menu waarin de taal geselecteerd kan worden. Onderstaande afbeelding laat zien hoe het plaatsen van berichten in meerdere talen eruit ziet.

Bericht in meetdere talen op een Facebook bedrijfspagina

Wanneer het bericht wordt geplaatst zien fans het bericht in de taal waarin zij Facebook gebruiken. Uiteraard geldt dit alleen wanneer er daadwerkelijk een aangepaste versie van het bericht is ingesteld. Wanneer er geen andere taal is ingesteld zien fans de standaardversie van het bericht.