27-12-2011 / Martijn Baten

Een onderzoek van NM Incite (onderdeel van Nielsen McKinsey), onder bijna 2.000 Facebook gebruikers, heeft in kaart gebracht waarom mensen vrienden worden met elkaar op Facebook en waarom zij elkaar weer ontvrienden. Dit onderzoek levert een aantal interessante inzichten op die je in dit artikel kunt lezen.

Meeste Facebook vrienden kennen elkaar al

Als belangrijkste reden (82%) om vrienden te worden op Facebook geven de ondervraagden aan elkaar al te kennen. Als tweede (60%) geven de ondervraagden aan vrienden met iemand te worden omdat zij een gedeelde vriend hebben op Facebook.

Plaatsen van teveel reacties grootste reden om te ontvrienden

Interessanter is om te kijken naar de cijfers over het ontvrienden op Facebook. Het plaatsen van teveel reacties geeft 55 % van de ondervraagden aan als grootste reden om iemand te ontvrienden. Uit het onderzoek blijkt ook dat wanneer de relatie niet erg sterk is tussen vrienden, 41% van de ondervraagden dit een reden vind om iemand te ontvrienden. Derde op de lijst is het plaatsen van teveel commercieel gerichte updates vanuit een profiel.

Waarom fans een bedrijfspagina unliken

In een eerder artikel schreven we al over de redenen waarom mensen een Facebook bedrijfspagina ‘unliken’. Deze inzichten zijn redelijk te vergelijken met het ontvrienden op Facebook. Zo is het te vaak plaatsen van statusupdates de grootste reden dat fans een pagina niet meer volgen en ook het plaatsen van teveel commerciële en marketing gerichte statusupdates is een ‘afknapper’ voor veel fans.

Infographic

In onderstaande infographic van NM Incite kun je de belangrijkste resultaten van het onderzoek bekijken. Zo zijn ook enkele cijfers gegeven over hetgeen de onderzochten op social media doen.

Infographic: Waarom ontvrienden mensen elkaar op Facebook?