27-12-2013 / Martijn Baten

Facebook bedrijfspagina

Elke dag delen bedrijven en personen op Facebook steeds meer updates en content. Op sommige dagen kan Facebook kiezen uit gemiddeld zo’n 1.500 updates, om aan gebruikers te tonen. Het is daarom moeilijker geworden om status updates van een eigen Facebook bedrijfspagina op te laten vallen. Helaas heeft dit ook gevolgen voor het organische bereik van bedrijfspagina’s op het online sociale netwerk. In dit artikel een overzicht van recente veranderingen en de impact voor Facebook bedrijfspagina’s.

Daling in bereik van Facebook bedrijfspagina’s

Facebook kondigde een daling in het organische bereik eerder deze maand aan als het gevolg van aanpassingen aan het algoritme dat het nieuwsoverzicht samenstelt; EdgeRank. Facebook geeft vanaf deze maand in het nieuwsoverzicht van gebruikers meer aandacht aan kwalitatieve content. Meer over deze aanpassing wordt toegelicht in het artikel ‘Facebook nieuwsoverzicht focust op kwalitatieve content‘.

Afgelopen weken zijn er diverse berichten verschenen waarin beheerders van Facebook bedrijfspagina’s daadwerkelijk aangeven een daling in het bereik van hun bedrijfspagina te zien. De Facebook Page Barometer van Agora Pulse, met toegang tot 5.300 bedrijfspagina’s, onderzocht of het bereik van Facebook bedrijfspagina’s daadwerkelijk is gedaald. Uit inzichten op basis van de data van de Barometer valt te concluderen dat in de afgelopen 30 dagen het organische bereik van bedrijfspagina’s met 10 procent is gedaald. Ook bekeken over een langere tijdsperiode is een significante daling zichtbaar in het organische bereik van pagina’s. Een gemiddelde pagina bereikte ongeveer 90 procent van het totale aantal fans. Nu, zes maanden later, is dit 55 procent (zie grafiek hieronder).

Daling bereik Facebook bedrijfspagina's

Gemiddeld bekeken is dus het bereik van Facebook bedrijfspagina’s gedaald, maar is nu het bereik voor elke Facebook bedrijfspagina gedaald? Agora Pulse vergeleek een individuele bedrijfspagina met data van 2012. Hier bleek een lichte stijging zichtbaar in het bereik van de pagina. Niet voor elke Facebook bedrijfspagina pakt de aanpassing dus negatief uit. Het lijkt er met name om te gaan hoe een Facebook bedrijfspagina beheerder om weet te gaan met de aanpassingen aan EdgeRank.

Vergelijk de prestaties van je eigen Facebook bedrijfspagina

Wil je zien hoe je eigen Facebook bedrijfspagina presteert? Naast het werken met de Facebook statistieken is de Facebook Page Barometer te gebruiken om eenvoudig de prestaties van je bedrijfspagina te vergelijken met die van anderen. In het artikel ‘Benchmark een Facebook bedrijfspagina met de ‘Facebook Page Barometer’‘ vind je een uitleg over de tool.

Afbeelding: marcopako / Flickr / Creative Commons
Afbeelding: agorapulse.com