15-12-2011 / Stefan Mooren

LinkedIn is een online sociaal netwerk waar je jezelf kunt profileren en gevonden worden door mensen die op zakelijk gebied iets voor je kunnen betekenen. Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met de steekwoorden die je gebruikt op je profiel. Door de juiste steekwoorden te kiezen, krijgen bezoekers een goed beeld van wie je bent als professional maar zorg je ook dat je beter wordt opgepikt door de zoekfunctie van LinkedIn.

Voor de hand liggende steekwoorden

Het is niet verstandig om te veel steekwoorden te gebruiken die door veel anderen ook worden gebruikt. Dit heeft twee redenen:

  • Het is niet authentiek
  • Je hebt veel concurrentie in de zoekresultaten van LinkedIn

Kort samengevat: Je valt minder op met steekwoorden die bovengemiddeld vaak voorkomen op LinkedIn profielen. In het artikel Vermijd voor de hand liggen steekwoorden op je LinkedIn profiel noemden we de top-10 van woorden die veel werden gebruikt op Amerikaanse LinkedIn profielen.  De conclusie van dit artikel was dat woorden als ‘uitgebreide ervaring’, ‘innovatieve’ en ‘gemotiveerde’ niet echt bijdragen aan een authentieke profilering en goede vindbaarheid.

‘Creatief’ is het meest gebruikte steekwoord op Nederlandse LinkedIn profielen

Onlangs heeft LinkedIn nieuwe data afkomstig uit 2011 naar buiten gebracht over de steekwoorden die wereldwijd het meest gebruikt worden op profielen. Hierbij is een lijst met steekwoorden tot stand gekomen die Nederlandse leden van LinkedIn het meest gebruiken. Deze lijst is hieronder weergegeven:

  • Creatief
  • Gespecialiseerd
  • Innovatief
  • Duurzaam
  • Flexibel
  • Effectief
  • Brede ervaring
  • Gemotiveerd
  • Dynamisch
  • Communicatieve vaardigheden

De meest gebruikte steekwoorden wereldwijd

LinkedIn voerde het onderzoek uit in meerdere landen waar LinkedIn veel wordt gebruikt. Hieronder is een lijst weergegeven van de meest gebruikte steekwoorden in deze landen:

  • Australië, Canada, Duitsland, Nederland, Engeland en Amerika – Creatief
  • Brazilië – Multinational
  • Frankrijk – Dynamisch
  • India – Effectief
  • Italië – Probleemoplosser
  • Ierland – Gemotiveerd
  • Spanje – Bestuurlijk
  • Singapore – Track-record

Wees  (niet) creatief

Uit het onderzoek blijkt dat het steekwoord ‘Creatief’ wereldwijd het meest voorkomt op LinkedIn profielen. Als je authentiek wilt zijn en/of goed gevonden wilt worden via de zoekfunctie van LinkedIn, dan is het dus verstandig om dit steekwoord niet te vaak te gebruiken of er in ieder geval concrete informatie aan toe te voegen. LinkedIn biedt veel mogelijkheden om extra beschrijvingen te geven bij de verschillende onderdelen van een profiel. Meer hierover kun je lezen in het ebook: Snelcursus – LinkedIn profiel maken.