10-07-2015 / Martijn Baten

Psychologie Facebook likes

Dagelijks wordt er meer dan 3,2 miljard keer een bericht geliked op Facebook. Ruim de helft van de Facebook gebruikers liked dagelijks minimaal één bericht. Maar wat is de belangrijkste reden waarom gebruikers berichten liken, reageren en delen? Dit artikel behandelt de psychologie achter Facebook likes, reacties en het delen van berichten. 

De psychologie achter Facebook likes, reacties en het delen van berichten

De online dienst Quicksprout heeft op basis van recente onderzoeken naar de psychologie achter het liken, reageren en delen van berichten op Facebook een infographic gemaakt. Door te achterhalen waarom Facebook gebruikers interactie op berichten hebben, kunnen bedrijven en personen relevantere berichten maken die interactie stimuleren en verkeer naar een website stimuleren. Om gebruikers een gevoel van geluk te geven is interactie van groot belang om Facebook gebruikers langer op het online sociale netwerk te houden. Dat is daarom ook één van de redenen waarom Facebook het liken van berichten stimuleert.

4 redenen waarom gebruikers Facebook updates liken

Op basis van de infographic zijn dit de vier redenen waarom gebruikers Facebook updates liken:

  • Reden 1: Het is snel en gemakkelijk om een bericht te waarderen op Facebook. Zo blijkt ook uit een experiment door Elan Morgan;
  • Reden 2: Gebruikers liken berichten waarmee ze zichzelf identificeren of doen dit uit zelfbevestiging. Op basis van een studie onder 85.000 personen blijkt dat aan de hand van likes op berichten achterhaald kan worden wat voor soort persoon iemand is;
  • Reden 3: Het helpt bij het ontwikkelen van empathisch vermogen naar een ander. Op basis van onderzoek blijkt dat het vaker gebruik maken van social media het virtueel inlevingsvermogen in een ander stimuleert.
  • Reden 4: Het is handig en praktisch om iets terug te krijgen. Studie door Syncapse laat zien dat de meeste gebruikers een bericht liken om praktische redenen zoals het verkrijgen van een kortingscode of unieke updates door een merk of bekend persoon.

 

Naast vier redenen voor de psychologie achter Facebook likes laat de infographic zien, aan de hand van onderzoek door Moira Burke, dat het reageren en sturen van privéberichten via Facebook effectiever is wanneer je iets onder de aandacht wilt brengen van vrienden. Tot besluit behandelt de infographic een studie door Ipsos die laat zien dat gebruikers voornamelijk een bericht delen op Facebook wanneer ze dit interessant, belangrijk of grappig vinden.

Infographic: De psychologie achter Facebook likes, reacties en het delen van berichten

Psychologie achter Facebook likes