28-02-2014 / Martijn Baten

Facebook

Facebook is met 1,23 miljard maandelijkse gebruikers het grootste online sociale netwerk dat er is. De manier waarop er van Facebook gebruikt wordt gemaakt verschilt tussen mannen en vrouwen. Data afkomstig van het onderzoek door het Pew Research Center laat de verschillen zien, waarom mannen en vrouwen van Facebook gebruik maken.

Vrouwen zoeken sociale interactie op Facebook

Onderstaande grafiek laat de overeenkomsten en verschillen zien tussen het gebruik van Facebook bij mannen en vrouwen. In sommige categorieën zoals het volgen van de actualiteit en het volgen van updates en reacties zijn er geen verschillen. Maar anderzijds zijn vrouwen wel meer geïnteresseerd in het bekijken van foto’s en video’s van vrienden en zijn bezig met het houden van sociale interactie. Vrouwelijke Facebook gebruikers zien het als een kans om via het online sociale netwerk te leren van gebruikers en anderen te helpen evenals het krijgen van feedback van vrienden.

Statista-Infographic_1849_major-reasons-for-using-facebook-

De inzichten uit het onderzoek kunnen bedrijven helpen bij het bepalen van hun aanwezigheid op Facebook. Heeft het bedrijf een doelgroep die met name uit vrouwen bestaat, dan kan het bijvoorbeeld interessant zijn om meer nadruk te leggen op de sociale interactie mogelijkheden die het online sociale netwerk biedt. Als de doelgroep meer uit mannen bestaat, kan het juist weer relevanter zijn om gebruik te maken van de laagdrempelige manieren om hen te betrekken bij het bedrijf op Facebook.

Afbeelding: mkhmarketing / Flickr / Creative Commons