24-06-2016 / Martijn Baten

E-mailadressen analyseren met de Facebook Ads Manager

Veel marketeers zetten naast social media, e-mail marketing in voor het bereiken van hun doelgroep. Via verschillende wegen wordt het e-mailbestand opgebouwd. Echter is er vaak weinig bekend over het type personen dat zich heeft aangemeld voor de e-mail nieuwsbrief.  Met behulp van de doelgroepen tool in de Facebook Ads Manager is het mogelijk inzicht te krijgen in de kenmerken van je e-mailbestand.

E-mailadressen analyseren met de Facebook Ads Manager

Het analyseren van e-mailadressen met de Facebook Ads Manager is mogelijk vanwege de profielen op het online sociale netwerk. De advertentietool van Facebook kan deze koppelen aan profielen en zo anderen beter inzicht geven in de personen achter e-mailadressen. Dit gebeurt anoniem, het is voor de adverteerder niet zichtbaar om welke individuele profielen het gaat. Om te starten met het analyseren van een e-mailbestand ga je naar de Facebook Ads Manager. Doorloop hierna de volgende stappen:

Kies in het menu van de Facebook Ads Manager voor ‘Doelgroepen‘. Deze optie is te vinden onder ‘Middelen‘.

Menu Facebook Ads Manager

Op de pagina met doelgroepen kies je in het menu ‘Doelgroep maken‘ voor de optie ‘Aangepaste doelgroep‘.

Aangepaste Doelgroep in de Facebook Ads Manager

In het venster dat verschijnt worden verschillende opties geboden voor het toevoegen van een aangepaste Facebook doelgroep. Kies hier voor de optie ‘Klantenbestand‘.

Klantenbestand

In het volgende venster dat verschijnt kun je uit verschillende opties kiezen om een e-mailbestand aan de Facebook Ads Manager te koppelen. Via de optie ‘Bestand uploaden‘ kun je een .csv of .txt bestand met e-mailadressen direct naar Facebook uploaden. Via de optie ‘Kopiëren en plakken‘ kun je een lijst met e-mailadressen kopiëren uit een eigen bestand en direct plakken in het daaropvolgende venster. De laatste optie ‘Importeren via MailChimp‘ maakt het mogelijk om een koppeling te leggen met de e-mail marketing dienst MailChimp om zo e-mailadressen te importeren.

Een aangepaste doelgroep maken

In deze uitleg wordt uitgegaan van het uploaden van een bestand met e-mailadressen. In het venster dat verschijnt kun je het .csv of .txt bestand uploaden. Kies voor ‘Doelgroep maken’ om vervolgens de e-mailadressen aan Facebook toe te voegen.

Bestand uploaden

Na het aanmaken van de doelgroep kan het enige tijd duren voordat Facebook de e-mailadressen heeft geanalyseerd en heeft gekoppeld aan profielen van gebruikers. Dit kan maximaal 30 minuten duren. Hierna keer je terug naar het menu van de Facebook Ads Manager en kiest voor de optie ‘Doelgroepstatistieken‘. Op de pagina die verschijnt selecteer je in het linkermenu onder ‘Aangepaste doelgroep’ de juiste doelgroep die je eerder hebt aangemaakt. Zorg dat alle andere filters in het linkermenu zijn uitgeschakeld. Dan krijg je het beste inzicht in de doelgroep.

Lijst met e-mailadressen analyseren

Deze oplossing kan voor veel marketeers een uitkomst zijn om inzicht te verkrijgen in de doelgroep die met het e-mailbestand bereikt kan worden. Echter, niet alle e-mailadressen zijn aan Facebook profielen gekoppeld. Zo zijn zakelijke e-mailadressen vaak niet aan een Facebook profiel verbonden en via deze weg niet te analyseren. Belangrijk om hiermee rekening te houden als je aan de slag gaat met deze uitleg.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.

Meer tips & tricks voor de Facebook Ads Manager

De Nederlandse Social Media schrijft regelmatig over tips & tricks voor het gebruik van de Facebook Ads Manager voor adverteerders. Eerder verscheen op deze website: