05-10-2012 / Martijn Baten

Facebook Edgerank

Facebook heeft recentelijk een aantal veranderingen doorgevoerd in het algoritme EdgeRank. EdgeRank is het algoritme waarmee Facebook bepaalt wat in het nieuwsoverzicht van gebruikers verschijnt. De aanpassingen hebben grote gevolgen voor de zichtbaarheid van Facebook bedrijfspagina’s in het nieuwsoverzicht van Facebook fans.

Meer ruimte voor advertenties in het nieuwsoverzicht

Recente cijfers laten zien dat Facebook op dit moment meer vanaf een mobiele telefoon wordt gebruikt, dan vanaf een desktop computer of laptop. Veranderingen aan het EdgeRank algoritme zijn er gekomen om gesponsorde verslagen en advertenties beter zichtbaar te maken in het nieuwsoverzicht van mobiele gebruikers. Met de aanpassingen wordt de verhouding in het nieuwsoverzicht 80 procent voor statusupdates van vrienden en bedrijfspagina’s tegenover respectievelijk 20 procent voor advertenties en gesponsorde verslagen. Hierdoor worden ‘organische’ statusupdates automatisch minder snel zichtbaar gemaakt, en komt er meer nadruk te liggen in het nieuwsoverzicht op betaalde content.

Sterke daling in bereik van statusupdates

EdgeRank Checker deed onderzoek onder 3.000 bedrijfspagina’s nadat de invoering van de veranderingen aan EdgeRank was doorgevoerd (na 20 september). Voor de veranderingen hadden de onderzochte bedrijfspagina’s een bereik van 26 procent. Na de aanpassingen was dit gedaald naar 19.5 procent, een significant verlies van 6,5 procent.

Bereik van Facebook bedrijfspagina's gedaald door EdgeRank

Het virale bereik van Facebook bedrijfspagina’s was voor de veranderingen 0,69 procent. Na 20 september daalde het virale bereik naar 0,38 procent, een daling van 45 procent. Op lange termijn kunnen de wijzigingen grote negatieve impact hebben op het zichtbaar maken van statusupdates in het nieuwsoverzicht van de vrienden van fans van jouw Facebook bedrijfspagina.

Virale bereik binnen Facebook gedaald

Naast het meten van bereik heeft EdgeRank Checker gekeken naar het percentage interactie per fan op statusupdates voor en na de aanpassingen. Voor de verandering bedroeg het percentage 0,59 procent. Na 20 september is dit verminderd naar 0,49 procent. Het is niet geheel zeker of dat deze daling is te wijten aan het bereik, hoewel interactie op statusupdates wel mede gecreeërd worden door bereik.

Daling in interactie op Facebook statusupdates

Afbeelding: Flickr / Creative Commons / goiabarea