01-05-2015 / Martijn Baten

Facebook API

Vanaf vandaag voert Facebook een update door aan de API waar externe apps en diensten gebruik van maken. Hierdoor werken veel toepassingen waarin Facebook is geïntegreerd niet meer exact op dezelfde manier. De veranderingen hebben voornamelijk betrekking op data van persoonlijke Facebook profielen. In dit artikel staan de belangrijkste veranderingen op een rij.

Facebook API aangepast voor betere privacy van gebruikers

Facebook heeft de veranderingen doorgevoerd om de privacy van gebruikers beter te beschermen. De aanpassingen werden een jaar geleden al aangekondigd tijdens de F8 conferentie. Facebook geeft hiermee de gebruikerservaring voorrang boven toepassingen van bedrijven en ontwikkelaars. Voorheen konden ontwikkelaars van apps toegang krijgen tot de data van persoonlijke profielen en vrienden zoals statusupdates, check-ins, locatie, interesse en andere externe applicaties. Voor ontwikkelaars van apps was dit handig omdat deze hierdoor meer gepersonaliseerde apps kon ontwikkelen. Maar vanaf vandaag komt hier dus een einde aan en zijn veel apps aangepast. Ontwikkelaars die geen aanpassingen hebben doorgevoerd, kunnen vanaf vandaag geen gebruik meer kunnen maken van de vernieuwde Facebook API.

Aangepaste functies in Hootsuite door Facebook API

De veranderingen zijn voornamelijk van toepassingen op data rond persoonlijke profielen, Facebook groepen en de zoekfunctie. De functies van Facebook bedrijfspagina’s zullen door de veranderingen aan de API de minste hinder ondervinden. Maar bedrijven die gebruik maken van social media tools zoals Hootsuite zullen wel ook te maken krijgen met veranderingen. Voorheen kon via Hootsuite openbare Facebook updates worden gemonitord, geplaatst door persoonlijke profielen. Vanaf vandaag zal dat niet meer mogelijk zijn, evenals het inladen van het eigen persoonlijke nieuwsoverzicht. Daarnaast kunnen Facebook groepen alleen toegevoegd worden als je beheerder bent van een groep. Groepsleden kunnen de functie vanaf vandaag niet meer gebruiken. Functies van Facebook bedrijfspagina’s blijven werken in Hootsuite. In het artikel ‘4 tips voor het beheren van een Facebook bedrijfspagina met Hootsuite‘ kun je meer over alle functies lezen.

NSMA biedt dankzij een samenwerking met Hootsuite de mogelijkheid om 30 dagen gratis gebruik te maken van Hootsuite Pro. Probeer de uitgebreide functies van Hootsuite nu via deze Hootsuite Pro pagina