29-01-2016 / Martijn Baten

Facebook Audience Network

Het Facebook Audience Network wordt uitgebreid naar mobiel. Hiermee kunnen de 2,5 miljoen adverteerders met de Facebook advertentiemogelijkheden, reclameberichten tonen via mobiele websites buiten het online sociale netwerk. In dit artikel worden de nieuwe mogelijkheden van het Facebook Audience Network toegelicht.

Facebook Audience Network uitgebreid naar mobiele sites

Het was al langer mogelijk om te adverteren in mobiele apps via Facebook. Nu breidt het Facebook Audience Network aanzienlijk uit naar het mobiele web. Veel verkeer naar nieuwssites komt terecht mobiele webpagina’s, waar nu slechts beperkte mogelijkheden zijn om relevante advertenties te vertonen. De uitbreiding van het Facebook Audience Network maakt het mogelijk om op basis van de persoonlijke kenmerken van gebruikers op Facebook, reclame te tonen op mobiele websites van aangesloten media.

Volgens Yoav Arnstein van Facebook is het mobiele web 2,5 keer groter dan de top 1000 apps (bron website Emerce). Hiermee wordt de potentie van adverteren via het Facebook Audience Network onderstreept. Facebook gaat adverteerders ondersteunen om banners in het formaat 300×250 pixels om te zetten naar het native-formaat dat Facebook hanteert. Volgens Arnstein levert dit gemiddeld een zeven keer hogere CPM-waarde op.

De nieuwe mogelijkheden van het Facebook Audience Netwerk zijn per direct beschikbaar voor alle adverteerders, internationaal. Beheerders van mobiele websites die advertenties willen vertonen, kunnen zich aanmelden voor de publieke betatest.