10-08-2012 / Martijn Baten

Het gerichter plaatsen van statusupdate vanaf een Facebook bedrijfspaginaFacebook breidt de mogelijkheden om gericht statusupdates te plaatsen voor bedrijfspagina’s uit. Eerder schreven we al in het artikel ‘Statusupdates plaatsen voor een specifiek publiek van een Facebook bedrijfspagina‘ over de mogelijkheden om gericht updates te plaatsen. Met het gerichter plaatsen van statusupdates kun je groepen fans effectiever aanspreken en hen nog meer relevante content aanbieden.

Met de nieuwe mogelijkheden kunnen paginabeheerders statusupdates plaatsen op basis van: leeftijdscategorie, geslacht, relatiestatus, gevolgd onderwijs, werkplek, taal en locatie (land, provincie, stad). Om binnenkort gebruik te maken van de nieuwe segmentatie-opties dien je voor het plaatsen van de statusupdate op het ‘cirkeltje’ te klikken onder het tekstvak. Hierna kun je de verschillende segmentatie-opties instellen naar keuze.

Gerichter statusupdates plaatsen vanaf een Facebook bedrijfspagina

Het gericht plaatsen van statusupdates is handig voor bedrijfspagina’s die verschillende doelgroepen willen bereiken met dezelfde pagina. Fans kunnen op deze manier op een nog relevantere manier bereikt worden, wat ervoor kan zorgen dat minder fans de bedrijfspagina ‘ontvolgen’. Het gericht plaatsen van statusupdates leidt in de meeste gevallen wel tot een daling in het aantal keer dat de statusupdates worden bekeken. Doordat de statusupdates voor een beperkte groep fans zichtbaar worden, remt dit het netwerkeffect af. Dit kun je compenseren doordat er meer aanleiding voor interactie is op basis van de relevante content.

Wanneer de nieuwe opties om gerichter statusupdates te plaatsen te gebruiken zijn voor paginabeheerders is onduidelijk. Naar verwachting zullen Facebook bedrijfspagina’s binnen een paar weken de nieuwe opties krijgen.