27-11-2015 / Martijn Baten

Facebook

Facebook is een samenwerking met Google gestart op het gebied van mobiele zoekresultaten. Deze samenwerking geeft Google als zoekmachine toegang tot de publieke content die gebruikers op Facebook delen. Hierdoor kunnen gebruikers van de Android app direct worden doorgestuurd vanuit Google naar een specifiek gedeelte in de app. In dit artikel wordt uitgelegd wat de samenwerking betekent tussen Facebook en Google.

Facebook beter geïntegreerd in mobiele Google zoekopdrachten

Het nieuws werd aangekondigd via het blog van de The Wall Street Journal. De samenwerking geldt momenteel alleen voor de mobiele versie van Google op Android smartphones. Door de samenwerking met Google zal waarschijnlijk het aantal bezoekers in de Facebook app toenemen. Hiermee hoopt Facebook het gebruik van het online sociale netwerk verder te intensiveren. Voor Google biedt de samenwerking de mogelijkheid om Android gebruikers een betere mobiele gebruikservaring te bieden. Vanuit de Google zoekresultaten wordt dan niet langer doorverwezen naar de mobiele site van Facebook, maar de gebruiksvriendelijkere app.

De stap van Facebook om Google toegang te geven tot data van het online sociale netwerk is onverwacht. Kortgeleden paste Facebook de eigen zoekmachine aan om alle 2 triljoen openbare berichten op Facebook doorzoekbaar te maken. Toch zal Facebook waarschijnlijk er een groot voordeel aan hebben om Google toegang te geven tot openbare berichten en pagina’s.

Voor bedrijven betekent de samenwerking dat Facebook bedrijfspagina’s beter worden weergegeven in de zoekresultaten en zodoende het aantal mobiele bezoeken van de pagina kan toenemen. Daarnaast wordt de inhoud van Facebook bedrijfspagina’s ook geïndexeerd  zoals geplaatste berichten en evenementen.