01-04-2016 / Martijn Baten

Facebook Instant Articles

Facebook begint met het aanbieden van video-advertenties in Facebook Instant Articles. Instant Articles maakt het mogelijk om nieuwsartikelen direct binnen Facebook te bekijken en is opgezet in samenwerking met grote uitgevers.

Facebook breidt advertentiemogelijkheden Instant Articles uit

Uitgevers kunnen binnenkort video-advertenties vertonen binnen Facebook  Instant Articles. Er zal zowel de mogelijkheid zijn om autoplay video’s als video’s die gebruikers zelf moeten aanzetten te plaatsen. Daarnaast kunnen uitgevers pre-roll advertenties toevoegen aan een eigen video zoals een reportage.

Josh Roberts, productmanager van Facebook Instant Articles laat weten dat er in overleg met adverteerders is gekozen voor aanpassingen met de meeste impact. Met de komst van video-advertenties moet het bekijken en publiceren op Facebook meer geld gaan opleveren. Adverteerders mogen daarnaast ook één extra advertentie onderaan een artikel vertonen. Dat was eerst maximaal één reclamebanner per 350 woorden. Hiermee verwacht Facebook dat de impressies van deze Facebook-advertenties met 20 procent zal toenemen.

Facebook Instant Articles werd in december 2015 geïntroduceerd. Hiermee wil Facebook de laadtijd van artikelen verkorten, in vergelijking met reguliere webpagina’s. De beleving is vergelijkbaar met het recent geïntroduceerde Facebook Canvas. In Nederland werkt Facebook samen met NU.nl, RTL Nieuws, NOS, Telegraaf en Metro.