20-10-2017 / Martijn Baten

Facebook gaat officieel een tweede nieuwsoverzicht uitrollen voor gebruikers. Eerder dit jaar werd al bekend dat het online sociale netwerk experimenten deed met een tweede nieuwsoverzicht om gebruikers nieuwe content te laten ontdekken van bedrijfspagina’s en personen die zij nog niet volgen. In dit artikel wordt de werking van het tweede nieuwsoverzicht op Facebook om content te ontdekken toegelicht.

Facebook gaat tweede nieuwsoverzicht verder uitrollen

Het Facebook nieuwsoverzicht is het hart van het online sociale netwerk. In het begin van dit jaar voerde Facebook, op mobiel, experimenten uit het een alternatief nieuwsoverzicht op mobiel om populaire berichten binnen Facebook te ontdekken. Vanaf nu is deze functie ook beschikbaar in de browserversie van Facebook op desktop computers. Via het linkermenu kan er onder ‘Verkennen’ waar de opties zoals Evenementen, Groepen en Pagina’s te vinden zijn, gekozen worden voor de optie ‘Overzicht Ontdekken‘. Het persoonlijke overzicht kan ook worden bekeken via de url facebook.com/explore.

Tweede Facebook nieuwsoverzicht om content te ontdekken

De gedachte achter het tweede nieuwsoverzicht is het ondersteunen van gebruikers bij het vinden van relevante content binnen Facebook, buiten de pagina’s en vrienden die al worden gevolgd. De selectie aan berichten die worden getoond bevatten content die wordt samengesteld aan de hand van de pagina’s en de interesses die al op Facebook worden gevolgd. Met de nieuwe functie probeert Facebook de tijd die gebruikers op het online sociale netwerk doorbrengen te vergroten. Op termijn kan Facebook dit gebruiken om meer advertenties tussen de content te presenteren en bijvoorbeeld pagina’s de kans bieden in het tweede nieuwsoverzicht hun zichtbaarheid te vergroten middels advertenties.

In een reactie aan de website Techcrunch laat Facebook weten het tweede nieuwsoverzicht met populaire artikelen, video’s en  foto’s nu uit te rollen voor alle gebruikers. De nieuwe functie stelt automatisch een persoonlijk overzicht samen met content die naar waarschijnlijkheid relevant is voor de gebruiker. Als belangrijke reden voor het verder uitrollen van het tweede nieuwsoverzicht geeft Facebook de wens van gebruikers om relevante content te ontdekken van pagina’s die zij (nog) niet volgen.

Meer leren over Facebook en andere social media? Meld je dan aan voor de wekelijkse NSMA nieuwsbrief!

Elke maand onze laatste tips & tricks ontvangen per mail? Abonneer je dan op onze NSMA Social Media Nieuwsbrief hieronder.

De nieuwsbrief wordt automatisch samengesteld en verzonden. We gaan vertrouwelijk met je persoonsgegevens om.