21-06-2013 / Martijn Baten

Facebook Hashtags

Facebook heeft recentelijk een nieuwe functionaliteit aan statusupdates toegevoegd, waardoor het mogelijk is om hashtags in statusupdates toe te voegen. Tot voor kort was het vrij lastig om te zien waar Facebook-gebruikers het in het openbaar over hadden. Hashtags bieden daarom vanaf nu een manier om deze updates eenvoudig te bundelen en volgen.

Hashtags gebruiken in Facebook statusupdates

Hashtags (#) zijn een manier om aan te geven wat het onderwerp/thema is van een specifiek bericht. Door hashtags te gebruiken bij statusupdates wordt het mogelijk om statusupdates rond bepaald thema of onderwerp te bundelen en zo vindbaar te maken (ontsluiten). Social media als TwitterInstagram en Tumblr maken al langere tijd gebruik van hashtags.

Facebook hashtags gebruiken gaat zeer eenvoudig, door bij het schrijven van een statusupdate een hashtag toe te voegen door een # (hekje). Achter de hashtag type je het woord of onderwerp wat je wilt gebruiken als thema/onderwerp. Een voorbeeld van een de hashtag ‘social media’ op Facebook ziet er als volgt uit: Vandaag een super interessante cursus gevolgd over #socialmedia. Uiteraard is het ook mogelijk om in één zin meerdere woorden van een hashtag te voorzien.

Facebook Hashtags in statusupdate

Publieke statusupdates zoeken met Facebook hashtags

Om berichten die met een hashtag zijn geplaatst te kunnen vinden, kun je gebruik maken van de Facebook zoekfunctie. Door hier het heksymbool (#) gevolgd door het trefwoord in te voeren, verschijnt vanzelf de optie ‘hashtag’. Door hierop te klikken toont Facebook een overzicht met alle openbaar geplaatste berichten die de hashtag hebben toegevoegd aan de statusupdate.

Hashtag zoekfunctie Facebook