22-01-2016 / Martijn Baten

Facebook Sports Stadium

Facebook wil de sportbeleving een belangrijker onderdeel maken van het online sociale netwerk. Hiervoor heeft Facebook de nieuwe dienst Sports Stadium gelanceerd als apart deel binnen de bestaande Facebook-app, speciaal voor sportliefhebbers. In dit artikel wordt de nieuwe functie toegelicht.

Facebook introduceert Sports Stadium voor sportevenementen

Met meer dan 650 miljoen sportfans op Facebook is het online sociale netwerk de grootste plek om gezamenlijk sportwedstrijden en evenementen te beleven. Nu al wordt Facebook regelmatig gebruikt om sportwedstrijden te bespreken met vrienden en andere fans. Het Facebook Sports Stadium voorziet in deze behoefte en kan fans beter verbinden.

Met het Facebook Sports Stadium wordt alle content op Facebook gekoppeld aan de sportwedstrijd gebundeld op een plaats en wordt real time chronologisch weergegeven. Hiermee is het een tweede scherm dat goed moet aansluiten op livebeelden van een sportwedstrijd. Met deze functie is het mogelijk om de volgende onderdelen te bekijken:

  • Berichten van vrienden en hun reacties op de wedstrijd;
  • Berichten en commentaar van experten zoals wedstrijd analisten en journalisten;
  • Live uitslagen en statistieken uit de wedstrijd;
  • Informatie over de wedstrijd en waar deze te bekijken is op TV.

 

Om van het Facebook Sports Stadium gebruik te maken, kunnen gebruikers zoeken op de wedstrijd via de Facebook zoekfunctie. Facebook bekijkt daarnaast ook alternatieve manieren om gebruikers toegang te gegeven tot de functie.

Onderstaande Facebook video brengt de werking van het Facebook Sports Stadium in beeld:

Op dit moment is het Facebook Sports Stadium alleen toegankelijk voor iPhone gebruikers en in Nederland niet beschikbaar. De nieuwe functie wordt voorlopig uitgerold onder gebruikers in de Verenigde Staten voor American Football, net op tijd voor de Super Bowl die in februari plaatsvindt. Een Android versie is daarom ook nog in de maak en wordt op korte termijn verwacht. Facebook wil de functie uitrollen naar andere landen, met het oog op andere evenementen. De functie kan bijvoorbeeld zeer interessant zijn voor Facebook gebruikers die graag de Olympische Spelen, het EK voetbal en de Tour de France volgen.