14-08-2015 / Martijn Baten

Facebook Messenger voor bedrijven gelanceerd

Facebook heeft de eerder aangekondigde Facebook Messenger voor bedrijven gelanceerd. Binnenkort kunnen beheerders van Facebook bedrijfspagina’s reageren op berichten met een privébericht. Met Facebook Messenger voor bedrijven kunnen organisaties gemakkelijker en sneller in contact zijn met klanten.

Facebook Messenger voor bedrijven gelanceerd

Meer dan een miljard gebruikers bezoeken maandelijks Facebook bedrijfspagina’s om op zoek te gaan naar informatie over een bedrijf. Tot op heden kunnen beheerders van Facebook bedrijfspagina’s alleen reageren op berichten via dezelfde weg als dat klanten dit doen. Binnenkort verschijnt daarom een ‘Chat’ knop onderaan geplaatste reacties op een bericht op een bedrijfspagina. Hiermee kunnen bedrijven reacties van klanten en fans efficiënter afhandelen. Facebook informeert de gebruiker dat de conversatie verloopt via een privébericht en niet op de bedrijfspagina zelf. Om ervoor te zorgen dat bedrijven geen misbruik maken van de mogelijkheid om klanten direct te benaderen via Facebook Messenger is er een optie ingebouwd waarmee klanten berichten van bedrijven kunnen blokkeren.

Facebook Messenger voor bedrijven - Chat

Naast de optie om een chatconversatie te starten vanuit een reactie wil Facebook ook het snel reageren van bedrijven stimuleren. Eerder werd hiervoor een groene markering geïntroduceerd die laat zien of een Facebook bedrijfspagina snel reageert op privéberichten. In het artikel ‘Facebook bedrijfspagina’s die snel reageren krijgen erkenning door markering‘ is meer te lezen over deze nieuwe markering.

Facebook Messenger voor bedrijven - Snel reageren

Facebook Messenger voor bedrijven geïntegreerd in advertenties

Ook in Facebook advertenties kunnen bedrijven het onderhouden van contact via Facebook Messenger stimuleren. Door de nieuwe ‘Stuur bericht’ call-to-action knop te integreren in Facebook advertenties kunnen gebruikers direct contact opnemen met bedrijven vanuit het nieuwsoverzicht. Binnengekomen berichten bevatten een bijlage die laat zien vanuit welke advertentie wordt gereageerd. Hierdoor is het direct duidelijk wat de aanleiding van het contact is.

Facebook Messenger voor bedrijven - AdvertentiesAdverteerders kunnen gebruik maken van de ‘Stuur bericht’ knop door een ‘local awareness ad‘ (nog niet beschikbaar in Nederland) aan te maken. Vervolgens kan de knop ‘Stuur bericht’ wordt aangezet in het call-to-action veld.

Meer tips & tricks voor Facebook Messenger

De Nederlandse Social Media Academie brengt regelmatig handige tips & tricks voor het gebruik van Facebook Messenger. Eerder verschenen de volgende artikelen: