20-12-2013 / Martijn Baten

Nieuwe Facebook 'Vind ik leuk' en 'Deel' knoppen

Facebook heeft nieuwe versies van de ‘Vind-ik-leuk’ en ‘Deel’ knop in gebruik genomen. De knoppen worden volgens Facebook meer dan 22 miljard keer bekeken per dag, verspreid over meer dan 7,5 miljoen websites. Het ‘liken’ en delen van berichten is belangrijk voor het internetbezoek van Facebook naar externe websites. Uit onderzoek van Shareaholic blijkt dat het verkeer dat Facebook doorstuurt naar andere websites, in volume, het meeste verkeer is in vergelijking met alle andere online sociale netwerken.

Nieuwe Facebook ‘Vind-ik-leuk’ en ‘Deel’ knoppen

De nieuwe ‘Vind-ik-leuk’ en ‘Deel’ knoppen zijn voor gebruikers nu opvallender zichtbaar op websites dankzij de herkenbare donkerblauwe kleur. Facebook geeft aan dat, na het uitrollen van de nieuwe knoppen, er al een stijging zichtbaar is in het aan keren dat er op deze knoppen wordt geklikt en zodoende meer links worden gedeeld op het online sociale netwerk. Websites die de oude ‘Vind-ik-leuk’ en ‘Deel’ knoppen gebruiken worden automatisch bijgewerkt naar de nieuwe versie. Voor websites die graag een de twee knoppen naast elkaar gebruiken heeft Facebook nu een nieuwe optie geïntroduceerd om eenvoudig de twee knoppen te ‘embedden’.

Nieuwe Facebook Like en Share knoppen

Naast de nieuwe ‘Vind-ik-leuk’ en ‘Deel’ knoppen, introduceert Facebook ook de mogelijkheid om zelf de breedte in te stellen van ‘embedded posts’. Met deze optie kunnen websites statusupdates van Facebook insluiten op hun eigen website. Het was tot voor kort niet mogelijk om de breedte van deze updates in te stellen. Vanaf nu kunnen gebruikers de breedte instellen tussen 350 en 750 pixels. Op mobiele telefoons passen ‘embedded posts’ zich automatisch aan, aan de schermgrootte.