29-08-2014 / Martijn Baten

Facebook nieuwsoverzicht

Facebook voert opnieuw aanpassingen door aan het nieuwsoverzicht, dit keer zijn de aanpassingen gericht op het tegen gaan van ‘click-baiting’. Berichten op Facebook die niet direct iets over de inhoud prijsgeven worden minder hoog getoond. Hiermee wil het online sociale netwerk het Facebook nieuwsoverzicht relevant houden voor zoveel mogelijk gebruikers.

Facebook nieuwsoverzicht aangepast tegen ‘click-baiting’

Het zogenoemde ‘click-baiting’ gaat over het plaatsen van updates door Facebook bedrijfspagina’s, dat gebruikers wil stimuleren om op een link te klikken zonder dat ze vooraf weten wat er te zien is. Dit type updates krijgt veel clicks, wat ervoor zorgt dat deze ook meer getoond worden aan gebruikers op Facebook en hoger in het nieuwsoverzicht verschijnt.

celebstyleweekly-new

Aan de hand van een survey door Facebook, geeft 80% van de onderzochte gebruikers aan updates te willen die hen helpt om te bepalen of zij op een link willen klikken. Het is voor Facebook daarom de aanleiding om ‘click-baiting’ tegen te gaan. Facebook kan achterhalen of er sprake is van click-baiting door bij te houden hoe lang iemand, na het klikken op een link, van Facebook is en weer terugkeert naar het nieuwsoverzicht. Wanneer gebruikers snel terugkeren is dit voor Facebook een indicatie dat de content niet zo waardevol is voor de gebruiker. Een andere factor waarmee Facebook rekening houdt is het ‘liken’ of reageren op een gedeelde link nadat erop is geklikt door een gebruiken. Als er bij terugkomst op Facebook geen waardering voor de content wordt gegeven, dan ziet Facebook dit ook als teken dat de content niet zo waardevol is voor gebruikers.

Het is niet de eerste keer dat het Facebook nieuwsoverzicht wordt “opgeruimd”. Eerder dit jaar werden al aanpassingen gedaan om spam tegen te gaan. In het artikel ‘Facebook nieuwsoverzicht krijgt aanpassingen tegen spam‘ is hier meer over te lezen.