Facebook nieuwsoverzicht houdt meer rekening met verborgen berichten



04-09-2015 / Martijn Baten

Facebook nieuwsoverzicht

Het Facebook nieuwsoverzicht houdt sinds kort meer rekening met verborgen berichten door gebruikers. Gebruikers die regelmatig berichten van dezelfde pagina’s of personen verbergen zullen desondanks vaker berichten terug zien in het nieuwsoverzicht van deze personen of pagina’s. In dit artikel wordt de aanleiding van deze aanpassing uitgebreid toegelicht.

Facebook nieuwsoverzicht houdt meer rekening met verborgen berichten

Facebook past regelmatig de wijze waarop het nieuwsoverzicht wordt samengesteld aan om het zo relevant mogelijk te houden voor gebruikers. Naast de interactie op berichten (likes, shares en reacties), is de mate waarin iemand een berichten verbergt van een pagina of persoon bepalend of deze nog zichtbaar zijn in het Facebook nieuwsoverzicht.

Facebook nieuwsoverzicht houdt beter rekening met verborgen berichten

Het verbergen van een bericht kan direct vanuit het nieuwsoverzicht. Veel gebruikers verbergen berichten in het Facebook nieuwsoverzicht die zij niet leuk vinden en waarvan zij minder soortgelijke berichten willen zien. De meeste gebruikers doen dit af- en toe. Echter, er is een kleine groep gebruikers die een groot aantal berichten direct verbergt in het nieuwsoverzicht nadat zij erop hebben gereageerd of de post hebben geliked. Het verbergen van een bericht ziet Facebook als ‘negatieve feedback’. Voor deze groep is het verbergen van de berichten echter geen negatief signaal en doet Facebook de aanname dat de kans groot is dat zij nog steeds vergelijkbare berichten van deze pagina’s en personen willen zien in de toekomst.

Op basis van dit inzicht heeft Facebook het algoritme waarmee het nieuwsoverzicht wordt samengesteld aangepast. Alleen voor de kleine groep die structureel berichten verbergt in het nieuwsoverzicht wordt het verbergen van berichten niet meer even sterk meegenomen als voorheen. Hierdoor ziet deze groep gebruikers weer meer posts van de pagina’s en personen die zij actief volgende in het verleden, maar door het verbergen niet meer zagen.

Voor Facebook bedrijfspagina’s betekent de update van het Facebook nieuwsoverzicht dat enerzijds berichten meer getoond zullen worden aan een kleine groep gebruikers. Echter zal hiermee wel het totale aantal verborgen berichten toenemen. De aanpassing zal niet zorgen voor een groter bereik voor Facebook bedrijfspagina’s.