11-04-2014 / Martijn Baten

Facebook nieuwsoverzicht

Het Facebook nieuwsoverzicht krijgt een aantal verbeteringen en aanpassingen die als spam gemarkeerde updates van gebruikers en pagina’s moeten tegengaan. Het merendeel van de updates die als spam zijn gemarkeerd, zijn afkomstig van bedrijfspagina’s. Deze Facebook bedrijfspagina’s plaatsen updates om een zo groot mogelijk bereik te behalen in het nieuwsoverzicht, echter komen de updates voor gebruikers op Facebook over als spam.

Facebook nieuwsoverzicht krijgt aanpassingen tegen spam

Facebook heeft als doel om een nieuwsoverzicht te bieden dat relevant is voor elke gebruiker. Het Facebook nieuwsoverzicht wordt om deze reden continu van aanpassingen voorzien. Facebook spreekt bij het tegengaan van spam in het nieuwsoverzicht over bedrijfspagina’s die aan ‘Like-baiting‘ doen. Volgers van de pagina worden expliciet in updates gevraagd om de update te ‘liken’, erop te reageren of te delen zodat de update een groter bereik krijgt dan normaal gezien het geval zou zijn. Hoewel het plaatsen van dit soort updates effect heeft in het nieuwsoverzicht, zijn gebruikers er minder tevreden mee. Facebook onderzocht hoe gebruikers deze updates ervaren en gemiddeld bekeken worden ‘Like-baiting’ updates 15 procent minder relevant gevonden dan andere updates in het Facebook nieuwsoverzicht.

De aanpassing die Facebook doorvoert is een mechanisme dat automatisch updates detecteert die als spam gezien kunnen worden door gebruikers. Deze updates worden vanaf nu minder prominent weergegeven in het Facebook nieuwsoverzicht. De aanpassingen zijn daarom ook niet van toepassing op bedrijfspagina’s die dialoog en interactie willen bewerkstelligen met hun fans. De aanpassing focust zich specifiek op pagina’s die regelmatig updates plaatsen die specifiek vragen om ‘likes’, reacties en het delen van updates.

Facebook spam
Voorbeeld van een Facebook update dat specifiek oproept aan volgers om de update te ‘liken’, erop te reageren of te delen om een groter bereik te verkrijgen.

Een andere aanpassing die plaatsvindt aan het Facebook nieuwsoverzicht is het gebruik van zogenoemde ‘spammy links’. Het gaat hier om websites die gebruikers sturen naar websites die vooral gevuld zijn met advertenties. Facebook herkent deze links door te kijken naar hoe gebruikers interactie hebben met de update nadat ze op de link hebben geklikt.

De impact van deze aanpassing aan het Facebook nieuwsoverzicht is klein voor het overgrote deel van beheerders van bedrijfspagina’s. Deze pagina’s plaatsen geen spam-achtige updates en zullen daarom ook geen negatieve impact zien in het bereik van de pagina. Het is zelfs mogelijk dat er een kleine toename plaatsvindt.

Meer recente veranderingen bij Facebook

De Nederlandse Social Media Academie schrijft met regelmaat over veranderingen die op Facebook plaatsvinden. In de afgelopen periode zijn de volgende artikelen geplaatst: