09-10-2015 / Martijn Baten

Facebook Reactions alternatief Like-knop

Vandaag lanceert Facebook de nieuwe knop ‘Reactions’, de aanvulling voor de bekende Facebook like-knop. Eerder werd aangekondigd dat Facebook werkte aan meer mogelijkheden voor het ‘disliken’ van updates op het online sociale netwerk. De nieuwe knop geeft verschillende mogelijkheden (emoties) om snel te reageren op een bericht. In dit artikel staan verdere details over Facebook Reactions op een rij.

Facebook Reactions breidt Like-knop uit met emoties

Facebook Reactions werd door Chris Cox, Chief Product Officer bij Facebook aangekondigd middels een video op zijn profiel. De aanvulling op de bekende Facebook Like-knop is geen knop geworden om berichten af te wijzen, ook wel ‘dislike’ genoemd. Met de Facebook Reactions kunnen gebruikers kiezen uit verschillende mogelijkheden om waardering of medeleven te tonen naar aanleiding van een Facebook bericht. Er zijn dus, naast het liken van een bericht, meerdere mogelijkheden om een korte reactie te geven op een bericht.

Facebook reactions

Facebook wil met de knop de interactie op het eigen platform stimuleren. Het is nog niet geheel duidelijk wat de nieuwe knop voor Facebook bedrijfspagina’s betekent. Met de knop krijgen gebruikers in elk geval nieuwe mogelijkheden erbij om te reageren op berichten van bedrijven waardoor mogelijk de interactie op berichten verder toeneemt en paginabeheerders gerichter feedback ontvangen op hun berichten. Facebook adviseert bedrijven om berichten te plaatsen die relevant zijn voor hun doelgroep om blijvend interactie te stimuleren en van waarde te zijn op het online sociale netwerk.

Facebook Reactions wordt momenteel alleen gelanceerd in Ierland en Spanje om de nieuwe functie uit te testen. Feedback van gebruikers uit deze landen wordt gebruikt voor het verbeteren van de knop en wordt op deze manier later toegankelijk voor alle gebruikers. Bekijk via deze update een video van Facebook Reactions.