26-02-2016 / Martijn Baten

Facebook Reactions

Facebook Reactions, het alternatief voor de like-knop, is vanaf nu beschikbaar voor iedereen. De nieuwe knop geeft verschillende mogelijkheden om snel te reageren op een bericht door middel van een visuele emotie. In dit artikel wordt het nieuwe Facebook Reactions toegelicht.

Facebook Reactions vanaf nu beschikbaar voor iedereen

Facebook Reactions werd in oktober 2015 aangekondigd als aanvulling op de like-knop. Eerder De verschillende emoties verschijnen als optie wanneer de Facebook like-knop langer wordt ingedrukt in de mobiele Facebook app of door over de like-knop te bewegen via de browserversie van Facebook.com. De emoties die beschikbaar zijn, zijn de like, geweldig, grappig, verbluft, verdrietig en boos. De knop is tot stand gekomen na ruim een jaar onderzoek door Facebook in focusgroepen en enquêtes om te identificeren welke type reacties veelvoorkomend zijn.

Voor Facebook bedrijfspagina’s bieden de nieuwe Facebook Reactions de mogelijkheid om op een nieuwe manier inzichtelijk te krijgen hoe Facebook fans de berichten op de bedrijfspagina waarderen. Beheerders kunnen alle reactions en waarderingen bekijken via de eigen paginastatistieken. Omdat de functie nu pas wereldwijd wordt uitgerold, zullen er vermoedelijk de komende tijd nog aanpassingen worden gedaan.

Onderstaande video van Facebook laat de werking van Facebook Reactions zien: