18-03-2016 / Martijn Baten

Facebook remarketing

Facebook biedt verschillende mogelijkheden om personen die eerder interesse toonden in de website van je bedrijf, gericht advertenties te vertonen. Het tonen van advertenties aan surfers die je website eerder bezocht hebben wordt ‘remarketing’ genoemd. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je remarketing advertenties op Facebook kunt opzetten.

Facebook remarketing advertentiecampagnes opzetten

Remarketing op Facebook werkt met behulp van de Facebook-pixel. De Facebook-pixel is een JavaScript-code voor websites waarmee je kunt bijhouden welke personen met een Facebook profiel op je website komen. Voor deze personen kun je vervolgens effectievere Facebook-advertentiecampagnes maken.

Je kunt een Facebook-pixel maken vanuit de Facebook advertentiebeheer functie. Onder hulpprogramma’s vind je de mogelijkheid om een nieuwe Facebook-pixel aan te maken. Geef de nieuwe pixel vervolgens een naam. Het is per advertentieaccount mogelijk om slechts één Facebook-pixel te maken. Deze kun je vervolgens zelf installeren op je website. Werkt er iemand anders aan je website zoals een webmaster, dan kun je de pixelcode ook direct per e-mail verzenden. Deze persoon kan dan de code toevoegen aan de website. Meer toelichting hierop is te vinden via het Facebook Helpcentrum. Wanneer de code juist is geïnstalleerd kun je via de optie Pixels bekijken welk verkeer gemeten is door de Facebook-pixel.

Facebook Pixel dashboard

Wanneer de Facebook-pixel juist is geïnstalleerd op je website, kun je hiervoor een specifieke doelgroep aanmaken in het advertentiebeheer. Door deze doelgroep aan te maken kun je later advertentiecampagnes aanzetten voor deze specifieke doelgroep. Om te starten met het maken van een doelgroep van je website ga je naar het tabblad Doelgroepen. Kies vervolgens linksboven op Doelgroep maken en selecteer de optie Aangepaste doelgroep. Hierna selecteer je de optie Websiteverkeer. In het venster dat verschijnt zie je verschillende opties om in te stellen welke mensen meegenomen moeten worden in de doelgroep. Zo kun je ervoor kiezen om alle websitebezoekers mee te nemen of juist bezoekers van een specifieke pagina op je website. Kies vervolgens het aantal dagen dat meegenomen mag worden en geef de doelgroep een naam. Wanneer je gereed bent kies je voor Doelgroep maken om de doelgroep daadwerkelijk beschikbaar te maken voor advertentiecampagnes. Het kan enkele uren tot dagen duren voordat de doelgroep daadwerkelijk te gebruiken is en gevuld is met voldoende personen (afhankelijk van het sitebezoek).

Facebook remarketing doelgroep

Wanneer je een nieuwe advertentiecampagne op Facebook wilt opzetten en gebruik wilt maken van de nieuwe remarketing doelgroep, dan kan dit via het veld aangepaste doelgroepen.Hier kun je ervoor kiezen om de doelgroep mee te nemen of juist uit te sluiten van de advertentiedoelgroep.

Aangepaste doelgroepen selecteren op Facebook

Via het Facebook Helpcentrum is meer uitleg te vinden over het opzetten van een Facebook remarketing advertentiecampagne.

Meer tips & tricks over adverteren op Facebook

De Nederlandse Social Media Academie schrijft regelmatig over adverteren op Facebook. De volgende tips & tricks verschenen eerder voor Facebook advertenties: