23-08-2013 / Martijn Baten

Updates met foto's hebben meeste interactie op Facebook

Facebook statusupdates die afbeeldingen bevatten leiden tot de meeste interactie. Een analyse door het social media bedrijf Socialbakers laat zien dat 93 procent van de interactie op Facebook statusupdates plaatsvindt bij updates die een afbeelding bevatten. Dezelfde analyse werd door SocialBakers ook een jaar eerder gedaan. Uit het onderzoek van vorig jaar bleek dat afbeeldingen goed waren voor 85 procent van de totale interactie.

Socialbakers Analyse: Afbeeldingen meest succesvol in betrekken van Facebook fans

Socialbakers analyseerde in totaal 5.000 Facebook bedrijfspagina’s. Het belangrijkste inzicht uit de analyse is dat fans een grote voorkeur hebben om te reageren op statusupdates met afbeeldingen in plaats van andere type content zoals alleen tekst, links of video’s. Onder interactie valt het ‘liken’, reageren en delen. De voorkeur voor interactie op afbeeldingen wordt door Facebook ook gestimuleerd dankzij veranderingen die worden doorgevoerd aan onder andere het Facebook nieuwsoverzicht.

De data van Socialbakers laat zien dat naast afbeeldingen (93 procent), interactie op Facebook voor een klein deel plaatsvindt op gedeelde links (2 procent), video’s (2 procent) en statusupdates met alleen tekst (3 procent). De data laat zien dat je als beheerder van een Facebook bedrijfspagina aandacht moet besteden aan het maken van visuele content wanneer je interactie wilt stimuleren. De inzichten worden ook ondersteund door andere analyses, bijvoorbeeld die van Dan Zarella welke te lezen is in het artikel ‘Tips voor meer vind-ik-leuks, reacties en gedeelde statusupdates op Facebook‘.