27-05-2016 / Martijn Baten

Facebook bedrijfspagina

Facebook stopt met het aanbieden van remarketing advertenties voor dekstop gebruikers via de ‘FBX ad exchange‘. Hiermee wil Facebook het adverteren op mobiel stimuleren onder adverteerders. In dit artikel worden de belangrijkste veranderingen toegelicht.

Facebook stopt met verkoop van desktop advertenties via FBX

Onder andere diensten als Criteo en AppNexus maken gebruik van de FBX ad exchange om remarketing advertenties in te kopen. Het nieuws werd als eerste bekend via de website The Wall Street Journal. Facebook laat weten in een reactie dat het met de aanpassing adverteerders wil stimuleren zich meer te gaan richten op de toekomst. Daarnaast is de mobiele advertentieverkoop voor het online sociale netwerk erg lucratief. Uit de recente kwartaalcijfers van het online sociale netwerk blijkt dat 82% van de advertentie inkomsten afkomstig is van video’s, foto’s en berichten op mobiel. Daar zitten ook de meeste gebruikers; die gebruiken de Facebook app, Messenger en Instagram.

Met remarketing advertenties kunnen adverteerders gericht een advertentie tonen aan gebruikers die eerder een website hebben bezocht. In het artikel ‘Facebook remarketing advertentiecampagnes opzetten‘ wordt stapsgewijs uitgelegd hoe gestart kan worden met remarketing op Facebook. Het vertonen van remarketing advertenties op mobiel blijft wel gewoon bestaan.