17-07-2015 / Martijn Baten

Gebruikers kunnen Facebook nieuwsoverzicht personaliseren

Facebook laat gebruikers vanaf nu hun Facebook nieuwsoverzicht verder personaliseren en aanpassen. Het online sociale netwerk introduceert hiervoor een nieuwe tool waarmee gebruikers meer controle krijgen over wat exact getoond wordt in het nieuwsoverzicht. Hoewel het Facebook nieuwsoverzicht wordt samengesteld op basis van een algoritme, geeft Facebook nu meer controle aan de gebruiker zelf. In dit artikel wordt de werking van de nieuwe functie om het nieuwsoverzicht te personaliseren toegelicht.

Gebruikers kunnen Facebook nieuwsoverzicht personaliseren

Facebook heeft als doel om de startpagina voor gebruikers continu relevant en waardevol te houden. Vorig jaar kondigde Facebook daarom al een functie aan waarmee gebruikers hun Facebook nieuwsoverzicht konden personaliseren. Vanaf nu is deze functie verder uitgebreid en gebruiksvriendelijker gemaakt. Zo is het via de mobiele Facebook applicatie gemakkelijk om de eigen voorkeuren in te stellen.

Gebruikers kunnen Facebook nieuwsoverzicht personaliseren

Via de ‘Voorkeuren nieuwsoverzicht’ functie kunnen gebruikers aangeven welke personen en bedrijfspagina’s voorrang moeten krijgen in het Facebook nieuwsoverzicht. Berichten worden dan altijd bovenaan getoond. De functie is te vinden in het menu van de mobiele Facebook app of via het linkermenu op de startpagina (vanaf binnenkort). Via de optie ‘Geef aan van wie je het eerst bericht wilt zien’ kan worden aangegeven van welke personen en pagina’s de berichten het eerst getoond moeten worden. Om berichten van een gebruiker bovenaan het nieuwsoverzicht te laten verschijnen tapt een gebruiker  op de profielfoto van een Facebook vriend waarna een ster boven de foto verschijnt. Deze ster verschijnt vervolgens ook naast de berichten van deze Facebook gebruiker in het nieuwsoverzicht zodat het duidelijk is waarom deze hoog verschijnen.

Naast de optie om de berichten van specifieke vrienden of bedrijfspagina’s hoog te tonen in het nieuwsoverzicht, geeft Facebook gebruikers ook suggesties voor het volgen van nieuwe bedrijfspagina’s. Deze suggesties zijn gebaseerd op pagina’s die gebruikers in het verleden zijn gaan volgen. Voor beheerders van bedrijfspagina’s is dit een interessante ontwikkeling omdat het mogelijk tot nieuwe fans kan leiden.

Nieuwe Facebook bedrijfspagina's ontdekken

De nieuwe manieren om het Facebook nieuwsoverzicht te personaliseren is per direct beschikbaar voor gebruikers van de Facebook iOS app en wordt in de komende weken uitgerold naar de Facebook Android app en de browserversie van het online sociale netwerk.

Video: Voorkeuren Facebook nieuwsoverzicht

Onderstaande video van Facebook geeft een demonstratie van de werking van de nieuwe personalisatie opties voor het nieuwsoverzicht:

Meer recente veranderingen aan het Facebook nieuwsoverzicht

Facebook doet regelmatig aanpassingen aan de werking van het nieuwsoverzicht. Recent verschenen onderstaande artikelen over aanpassingen aan het Facebook nieuwsoverzicht: