09-04-2014 / Ayman van Bregt

Gericht adverteren op Twitter om klanten te bereiken met Tailored AudiencesTwitter heeft begin dit jaar een funcionaliteit geïntroduceerd waarmee het mogelijk is om klanten van een bedrijf, merk of organisatie op Twitter gericht te bereiken. Twitter Tailored Audiences maakt het mogelijk om een klantenbestand op basis van e-mailadressen op Twitter te bereiken met advertenties. In dit artikel worden de mogelijkheden van gericht adverteren op Twitter middels Tailored Audiences uitgelegd.

Gericht adverteren op Twitter om klanten te bereiken

De nieuwe functionaliteit van Twitter Tailored Audiences onderscheidt zich door de mogelijkheid om bestaande klanten te bereiken. Ook zijn er verbeteringen in het bereiken van nieuwe klanten dat ook in dit artikel wordt uitgelegd.

  • Klanten bereiken met Twitter Tailored Audiences
    Op basis van een klantenbestand (bijvoorbeeld in een CRM-pakket), kan een lijst met e-mailadressen gebruikt worden om een gecreëerde advertentie onder de aandacht te brengen. De Twitter-gebruikers die een Twitter-account hebben op basis van het e-mailadres krijgen de advertentie te zien. Onderstaande afbeelding geeft stap voor stap de uitleg hoe dit proces werkt:Gericht adverteren op Twitter om klanten te bereiken
  • Potentiële klanten bereiken met Twitter Tailored Audiences
    Ook kunnen potentiële klanten bereikt worden met Twitter Tailored Audiences. Op basis van een lijst van Twitter-gebruikersnamen (bijvoorbeeld @NSMA_) kan gericht geadverteerd worden. Daarnaast kan er ook op basis van de Twitter API of Certified Products gezocht worden naar potentiële klanten die actief zijn op Twitter als er geen eigen lijst aanwezig is. Onderstaande afbeelding geeft stap voor stap de uitleg hoe dit proces werkt:Potentiële klanten met gericht adverteren op Twitter bereiken

Twitter geeft in een blogpost aan dat het eenvoudig mogelijk is om mensen uit eigen databestanden uit te sluiten op basis van specifieke interesses. Twitter gebruikers hebben de mogelijkheid om de gepersonaliseerde advertentiemogelijkheden uit te schakelen via de privacy-instellingen bij de optie ‘Promoted Content’. Bedrijven, merken en organisaties die willen starten met gericht adverteren op Twitter kunnen zich registreren op ads.twitter.com.

Meer artikelen over gericht adverteren op Twitter

De Nederlandse Social Media Academie schrijft regelmatig over de ontwikkelingen en mogelijkheden om gericht te adverteren op Twitter. De meest recente artikelen zijn hieronder op een rij gezet: