26-10-2016 / Ayman van Bregt

Twitter was het eerste platform dat het gebruik van hashtags toegankelijk heeft gemaakt. Het inzetten van hashtags op Twitter helpt organisaties om de zichtbaarheid van tweets en het Twitter-account te vergroten en om conversaties over specifieke onderwerpen te volgen. In dit artikel staan tips op een rij om hashtags optimaal te gebruiken.

Hashtags op Twitter optimaal gebruiken

Het Amerikaanse TrackMaven onderzocht hoe hashtags op Twitter optimaal ingezet kunnen worden. Voor het onderzoek werden 65.000 social media berichten geanalyseerd om het ideale aantal en de lengte van een hashtag te achterhalen. Eerder onderzoek naar hashtags op Twitter liet zien dat het gebruik van twee hashtags het meest ideaal was. Het onderzoek van TrackMaven biedt echter andere inzichten.

Bedrijven op Twitter die streven engagement kunnen het beste gebruik maken van één hashtag op Twitter. Dat zou leiden tot gemiddeld 90 interacties per tweet. Onderstaande afbeelding uit het TrackMaven rapport geeft een inzicht in de verdeling van het aantal hashtags bij een tweet en de impact op de interactie:

hashtags-op-twitter-optimaal-gebruiken

De ideale lengte van een hashtag op Twitter is volgens TrackMaven 18 tekens en vervolgens hashtags met slechts drie tekens:

Ideale lengte van hashtags op Twitter

Het verschil tussen een hashtags met 18 tekens en slechts 3 tekens is groot. Vermoedelijk leidt het gebruik van een hashtag van 18 tekens met de reguliere tekst in een tweet tot de keuze van een toevoeging van een korte hashtag door de beperking van 140 karakters op Twitter.