25-07-2016 / Ayman van Bregt

Stappenplan voor het genereren van leads via LinkedInLinkedIn is het grootste zakelijke sociale netwerk in de wereld en daarmee bij uitstek een effectief platform voor het online genereren van leads. In dit artikel een stappenplan voor wie aan de slag wil gaan met leadgeneratie via LinkedIn.

Stappenplan voor het genereren van leads via LinkedIn

Met meer dan 400 miljoen LinkedIn gebruikers biedt het zakelijke sociale netwerk veel potentie om in contact te komen met relevante professionals. Hieronder wordt aan de hand van een stappenplan een gestructureerde aanpak beschreven om te starten met het generen van leads op LinkedIn.

  • Relevantie voor de doelgroep vaststellen
    Wereldwijd zijn er veel professionals met een profiel aangesloten bij LinkedIn. In Nederland is zelfs 65% van de beroepsbevolking op LinkedIn vertegenwoordigd. Toch is niet elke doelgroep even goed te bereiken met berichten op LinkedIn. Maak een inschatting of de business waarvoor je leads via LinkedIn wilt genereren zich richt op B-to-B en met welk doel de doelgroep LinkedIn gebruikt. Het is een groot verschil of de doelgroep LinkedIn gebruikt voor het opbouwen van een CV of als informatiebron ter ondersteuning van het aankoopproces.
  • Zichtbaarheid opbouwen
    Zorg net als bij een aantrekkelijke en levendige website dat de zichbaarheid op LinkedIn ook geoptimaliseerd is. Zorg ervoor dat de LinkedIn bedrijfspagina up to date is en regelmatig aantrekkelijke berichten plaatst. Indien er sprake is van meerdere producten of diensten kan een LinkedIn Showcase pagina interessant zijn om verschillende doelgroepen en segmenten beter te bedienen. Tenslotte is het bealngrijk dat ook de eigen LinkedIn pagina goed aansluit bij de andere plekken waar de organisatie actief is op LinkedIn.
  • Interactie stimuleren
    LinkedIn zal nog krachtiger werken als het netwerk interacteert met geplaatste content. Veel organisaties redeneren primair vanuit eigen kanalen. Door op zoek te gaan naar relevante en actieve LinkedIn groepen en met regelmaat content vanuit het eigen LinkedIn profiel te plaatsen, is de kans op interactie groter en zal de zichtbaarheid in het netwerk van andere LinkedIn gebruikers toenemen.
  • Adverteren op LinkedIn
    Tenslotte kan het ook nog interessant zijn om te adverteren op LinkedIn. LinkedIn biedt tal van verfijnde segmentatiemogelijkheden om doelgroepen gericht te bereiken. De Nederlandse Social Media Academie heeft diverse artikelen gepubliceerd over adverteren op LinkedIn.

 

Uiteraard is het belangrijk om tenslotte te leren van het gebruik en te ervaren van wel en niet werkt om op basis daarvan bij te sturen.

 

Meer tips & tricks voor het generen van leads via LinkedIn?

De Nederlandse Social Media Academie schreef eerder al diverse artikelen over het genereren van leads via LinkedIn. De meest recente artikelen staan hieronder weergegeven:

 

Bron afbeelding: Christinehueber.com