15-09-2014 / Ayman van Bregt

In vijf stappen als werkgever op LinkedIn opvallenMeer dan 60% van de Nederlandse beroepsbevolking is aanwezig op LinkedIn. Met meer dan 5 miljoen Nederlanders op LinkedIn is het belangrijk om als werkgever goed op te vallen. LinkedIn heeft een handboek uitgebracht om als werkgever op LinkedIn aantrekkelijk op te vallen. In dit artikel staan de vijf stappen van het handboek ‘Versterk je talent brand in 5 stappen‘ op een rij.

In vijf stappen als werkgever op LinkedIn opvallen

LinkedIn speelt met het handboek in op de voordelen van content marketing die niet alleen marketeers maar ook recruiters steeds meer toepassen. Met goede content kunnen nieuwe relaties gelegd worden met potentiële kandidaten. Met content marketing ligt de focus niet alleen op het ‘promoten van eigen producten en diensten’ maar wordt er content gecreëerd die lezers helpt of nieuwe inzichten aanreikt. De informatie die het bedrijf deelt zorgt voor een positief gevoel en vergroot het vertrouwen in de organisatie die de content heeft geplaatst. Uit een LinkedIn-onderzoek van 2011 blijkt ook dat een sterk werkgeversmerk kan leiden tot een kostenbesparing van 50% en bovendien 28% minder personeelsverloop. Dit was dus aanleiding voor LinkedIn om het handboek ‘Versterk je talent brand in 5 stappen‘ te delen. De volgende vijf stappen kunnen je helpen als werkgever  om beter op te vallen op LinkedIn:

  1. Bepaal je doelgroep en stel een contentkalender op
    Door je te richten op een gekaderde doelgroep kun je effectiever communiceren en gerichter content creëren die past bij de interesses en behoeften van deze doelgroep. De contentkalender zorgt er voor dat op een gestructureerde wijze er regelmatig berichten voor de doelgroep zijn om op de hoogte te blijven.
  2. Content ontwikkelen
    Enerzijds kun je content ontwikkelen door bestaande content binnen de organisatie te hergebruiken en collega’s te mobiliseren. Anderzijds kun je interessante online bronnen gebruiken en deze verspreiden met daarbij indien mogelijk nog wat extra informatie die je zelf toevoegt.
  3. Content delen
    Het delen van content op een gestructureerde manier hangt samen met het vooraf bepalen waar je iets wilt delen (welk kanaal), wanneer (op welk tijdstip en welke dag) en hoe je publiceert (gebruik de kracht van het kanaal en sluit aan bij de taal van je doelgroep).
  4. Versterken
    Zorg ervoor dat de content zichtbaar wordt op relevante plekken. Een manier om dit te doen is gebruik te maken van medewerkers binnen de organisatie die berichten kunnen ‘liken’ en delen. Daarnaast is het ook mogelijk om te betalen voor meer zichtbaarheid door middel van het ‘sponsoren van content‘.
  5. Meten en aanpassen
    De effectiviteit van content bepaalt in grote mate of de content en de aanpak succesvol is. Dit inzicht kun je krijgen door de statistieken van de LinkedIn bedrijfspagina goed te monitoren.

Meer achtergrondinformatie over de bovenstaande vijf stappen en aanvullende tips zijn te vinden in het handboek ‘Versterk je talent brand in 5 stappen‘.