10-04-2012 / Martijn Baten

Een kwart van de Facebook gebruikers voegt een locatie toe aan statusupdates. Josh Williams, product manager bij Facebook, maakte vorige week namelijk bekend dat 200 miljoen gebruikers ‘content’ op Facebook taggen met een plaatslocatie. Maandelijks wordt 2 miljard keer een locatie (Facebook Plaats) toegevoegd aan geplaatste content.

Het toevoegen van een locatie aan content op Facebook is een veel gebruikte manier om content te voorzien van extra informatie. Gebruikers doen dit achter hun computer op de Facebook-site, maar ook veel via de mobiele applicatie van Facebook.

Een Facebook bedrijfspagina kan dienst doen als locatie. Als beheerder van een Facebook bedrijfspagina is het zodoende interessant om je pagina gereed te hebben om als locatie te laten taggen door gebruikers op Facebook. Dit zorgt er voor dat je bedrijfspagina beter in het zicht van gebruikers kan komen en dat je ziet wat klanten over je bedrijf plaatsen. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je een bedrijfspagina gereed maakt om te laten taggen als locatie.

Stap 1 – Ga naar je Facebook bedrijfspagina

Om te beginnen met het toevoegen van een locatie, ga je naar je eigen bedrijfspagina. Het toevoegen van een locatie is enkel mogelijk voor bedrijfspagina’s in de categorieën ‘Bedrijven en organisaties’ en ‘Lokale bedrijven en plaatsen’. Voor bijvoorbeeld ‘Community-pagina’s’ is het niet mogelijk een locatie toe te voegen.

Stap 2 – Ga naar ‘Pagina bewerken’

Om vervolgens verder te gaan klik je in het ‘Administratiepanel’ op ‘Beheren’ en in het menu dat verschijnt kies je voor ‘Pagina bewerken’.

Stap 3 -Voeg de locatie toe

Klik op het tabblad ‘Algemene gegevens’. Op deze pagina kun je de adresgegevens invoeren. Facebook vraagt om het adres, plaats en postcode. Nadat je dit hebt gedaan wordt de locatie eronder weergeven op een kaart. Je kunt ervoor kiezen om deze kaart ook op de bedrijfspagina te laten vertonen onder ‘Info’. Dit wordt direct getoond onder de omslagfoto. Vergeet niet je instellingen op te slaan en klik onderaan de pagina op ‘Wijzigingen opslaan’.

Voeg een locatie toe aan een Facebook bedrijfspagina

Zonder Facebook bedrijfspagina

Als je geen bedrijfspagina op Facebook wenst kun je toch gebruik maken van een locatie op Facebook. De procedure is hiervoor wel iets ingewikkelder. Je zult eerst via de mobiele applicatie van Facebook (zoals voor bijv. iPhone of Android) de locatie moeten toevoegen. Vervolgens dien je de locatie te ‘claimen’ via de website. Hiervoor moet je extra gegevens opgeven van je bedrijf zoals een telefoonnummer waarmee je verder kunt registreren. Meer informatie over deze manier kun je lezen in het helpcentrum van Facebook.

Video

In onderstaande video kun je zien hoe Facebook gebruikers je Facebook bedrijfspagina als locatie kunnen taggen bij een statusupdate.