06-02-2012 / Ayman van Bregt

LinkedIn is een online sociaal netwerk voor professionals en wordt om deze reden vaak gezien als het meest geschikte netwerk voor B2B doeleinden. Het Amerikaanse webdesign bureau BOP heeft Facebook met LinkedIn vergeleken en getracht een conclusie te vormen over welk van deze netwerken geschikter is in een B2B omgeving. De resultaten zijn op een rij gezet in de Infographic die je onderaan dit artikel kunt vinden. Hieronder zijn een aantal opvallende zaken uit de infographic op een rij gezet:

  • Professionals brengen in totaal meer tijd door op Facebook dan op LinkedIn.
  • 41% van onderzochte B2B marketeers die actief is op Facebook, heeft via dit netwerk minstens één opdracht binnengehaald.
  • 93% van onderzochte B2B inkopers is van mening dat iedere bedrijf aanwezig moet zijn met social media profielen.
  • 85% van onderzochte B2B inkopers vindt dat bedrijven niet alleen aanwezig moeten zijn binnen social media, maar ook de interactie moeten aangaan met mensen.
  • B2B bedrijven die actief zijn op Facebook, zouden zich volgens dit onderzoek bezig moeten houden met het delen van visie, het genereren van leads, verzamelen van feedback en/of adverteren binnen het netwerk.

Oordeel

De algemene conclusie van de infographic lijkt te zijn dat B2B marketeers zich naast LinkedIn ook op Facebook moeten richten. Helaas onderbouwen de argumenten in de infographic deze conclusie niet heel sterk. Het lijkt er op dat de makers enige voorkeur hebben voor Facebook, maar toch is het de moeite waard om na te denken over de boodschap: LinkedIn lijkt op het eerste gezicht het meest geschikte netwerk voor B2B marketing, maar een koppeling met (bijvoorbeeld) een Facebook bedrijfspagina, kan het bereik van B2B activiteiten verspreiden over meerdere online netwerken.