29-09-2011 / Stefan Mooren

De Amerikaan Andrew Brown heeft in het artikel LinkedIn Super Users Share their Secrets een aantal tips van ervaren leidinggevenden op een rij gezet. In zijn artikel noemt hij deze personen ‘superusers’ omdat zij LinkedIn op een doordachte manier inzetten. De tips kunnen inspirerend zijn voor iedereen die actief is op LinkedIn en zijn de moeite waard om even door te lezen:

Phil Soper (CEO van Brookfield Real Estate Services)

  • Formuleer meetbare doelen: Bepaal voor jezelf welk doel je wilt behalen en zorg ervoor dat je de resultaten kunt meten. In het ebook LinkedIn gevorderden raden we dit ook aan en gaan we er dieper op in.
  • Blijf altijd authentiek: Het is belangrijk dat het beeld dat van jou ontstaat via je LinkedIn profiel representatief is voor wie je echt bent.
  • Deel goed nieuws: Grijp de kans om via LinkedIn goed nieuws en zakelijke succesverhalen te delen op een enthousiaste manier.

Jacoline Loewen (Partner van Loewen & Partners)

  • Breid je netwerk doordacht uit: Jouw connecties kunnen het zien wanneer je jezelf verbindt met een nieuwe connectie. Als je geassocieerd wilt worden met leiders, voeg dan alleen mensen toe die je netwerk sterk over laten komen.
  • Laat je locatie zien: Door te laten zien waar je bent en waar je naartoe gaat, wordt de kans groter dat zakenpartners, klanten en prospects je uitnodigen als je bij hen in de buurt komt.
  • Gebruik LinkedIn als informatiebron voor contactinformatie: Drukke leidinggevenden gebruiken vaak meerdere tools om contacten en bijbehorende informatie op te slaan. Om deze reden kan het lastig zijn om recente ontwikkelingen bij te houden. Via LinkedIn kun je makkelijk in de gaten houden wie zijn of haar profiel heeft aangepast.

Ayelet Baron (VP strategie en planning bij Cisco Systems)

  • Plan tijd in voor LinkedIn: Blijf op regelmatige basis op de hoogte van de ontwikkelingen op LinkedIn. Dit kun je bijvoorbeeld doen door altijd een venster open te hebben staan met LinkedIn zodat je snel kunt kijken of er nieuwe berichten en statusupdates zijn.
  • Monitor concurrenten: Door jouw concurrenten in de gaten te houden op LinkedIn, ben je sneller op de hoogte van hun plannen.
  • Gebruik het hefboomeffect binnen je organisatie: Lokaliseer actieve social media gebruikers binnen jouw organisatie en deel content, inzichten, opinies en vragen met hen. Men zal hierop reageren waardoor een hefboomeffect ontstaat naar de netwerken die aan hen verbonden zijn. Op deze manier bereik je automatisch een groter publiek.

Ebooks over LinkedIn

Heb je interesse in meer diepgang en praktische tips over de inzet van LinkedIn? Bekijk dan eens de ebooks die we bij de Nederlandse Social Media Academie aanbieden: