02-06-2014 / Ayman van Bregt

LinkedIn mijlpaal met 5 miljoen LinkedIn gebruikers in NederlandOngeveer een jaar geleden bereikte LinkedIn in Nederland de mijlpaal van 4 miljoen LinkedIn gebruikers in Nederland. Een jaar later bereikt het online sociale netwerk voor professionals het aantal van 5 miljoen Nederlandse gebruikers. In dit artikel staan een aantal inzichten op een rij over de 5 miljoen Nederlandse LinkedIn gebruikers.

LinkedIn mijlpaal met 5 miljoen LinkedIn gebruikers in Nederland

Nederland behoort met 5 miljoen LinkedIn gebruikers tot de meest actieve landen in de wereld op het grootste zakelijke online sociale netwerk (ruim 60% van de beroepsbevolking heeft een LinkedIn profiel). De steden met de meeste LinkedIn-gebruikers in Nederland zijn Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Op basis van de profielen van deze 5 miljoen LinkedIn gebruikers heeft LinkedIn de volgende inzichten gegenereerd:

  • Nederland is een ondernemend land
    Op LinkedIn zijn uit Nederland 217.600 ‘owners’, 45.500 eigenaren en 35.400 ‘directeuren’ aanwezig met een profiel. Dat maakt Nederland tot een ondernemend land.
  • Veel voorkomende vaardigheden (skills)
    De meest voorkomende vaardigheden van de Nederlandse LinkedIn gebruikers zijn ‘management, ‘operations management’, ‘sales’, ‘marketing’ en ’training’.
  • De best vertegenwoordigde sector
    De best vertegenwoordigde sector uit Nederland is de gezondheidszorg op LinkedIn. 217.851 Nederlandse LinkedIn gebruikers geven aan in de gezondheidszorg werkzaam te zijn. De ICT-sector volgt met 165.660 leden en de overheidssector met 109.978 leden. Het onderwijs staat op plek 4 en de financiële sector op plek 5.
  • De bedrijven en groepen met de grootste vertegenwoordiging
    De bedrijven met de meeste werknemers op LinkedIn zijn financiële organisaties. De top 3 bedrijven zijn respectievelijk ABN Amro, Rabobank en ING Nederland. De LinkedIn groepen die op LinkedIn het meest gevolgd worden zijn ‘Iedereen elke dag plezier’, ‘Vacature voor jou’ en ‘Freelance opdrachten’.
  • Actieve inzet van universiteitspagina’s
    Vanaf augustus vorig jaar is het mogelijk voor onderwijsinstellingen om een Universiteitspagina aan te maken op LinkedIn. LinkedIn gebruikers blijven op deze manier als alumni betrokken bij de onderwijsinstelling en geven huidige studenten inzicht in mogelijke carrièrepaden. De drie onderwijsinstellingen in Nederland die het meest voorkomen op profielen van LinkedIn gebruikers, zijn de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit Utrecht en de Rijksuniversiteit Groningen.

 

Bron afbeelding: Transgriot