26-02-2013 / Martijn Baten

Interactions Per Post (IPP)

Voor bedrijven en merken is de interactie op Facebook bedrijfspagina’s belangrijk voor een optimale zichtbaarheid binnen het online sociale netwerk om zo meer zichtbaar te zijn bij fans. Cervino Marketing heeft de KPI (Kritieke Prestatie Indicator) ‘Interactions Per Post’ (IPP) ontwikkeld waarmee interacties op een Facebook bedrijfspagina per statusupdate kunnen worden geanalyseerd. IPP meet het gemiddelde aantal ‘vind-ik-leuks’, reacties en gedeelde verslagen per statusupdate per zelf te bepalen tijdseenheid (dag, week etcetera). In dit artikel wordt uitgelegd wat het voordeel is van IPP en hoe je het kunt meten.

De voordelen van het meten aan de hand van ‘Interactions Per Post’ (IPP)

Voor statusupdates op een Facebook bedrijfspagina geldt dat wat bij het ene merk goed werkt, voor een ander merk niet zo effectief kan zijn. Door IPP-scores te vergelijken kun je achterhalen welke statusupdates in het verleden meer succesvol waren (doordat deze posts een hogere IPP-score hebben). Een ander voordeel van de IPP-score is dat het aantal Facebook fans van een Facebook bedrijfspagina niet van invloed is omdat dit niet wordt meegenomen. Uit onderzoek bleek al dat een toename in het aantal fans van een Facebook bedrijfspagina niet direct tot meer interactie hoeft te leiden. Doordat het aantal fans van een bedrijfspagina los is gekoppeld bij het meten van de IPP, is het mogelijk om op een gedetailleerder niveau een Facebook bedrijfspagina te analyseren. Je kunt de IPP-score berekenen voor statusupdates die geplaatst zijn per maand, week of dag en per tijdstip, weekdag of type content.

Een vergelijkbare KPI met IPP-score is IPM die interactie op een Facebook bedrijfspagina meet per duizend fans. IPM komt tot stand aan de hand van het aantal likes, reacties en shares gedeeld door het totale aantal fans van een bedrijfspagina. IPM is vooral een geschikte manier om bedrijfspagina’s met elkaar te vergelijken zoals mogelijk is met tools als de ‘Facebook Page Profiler‘ van Conversocial en de Facebook Page Barometer van Agora Pulse.

Meet gratis de IPP van je Facebook bedrijfspagina met de tool van Cervino Social

Het is mogelijk om gratis de IPP-score van je bedrijfspagina te berekenen voor de statusupdates die in een week zijn geplaatst met Cervino Social. Door in je browser naar cervinosocial.nl te gaan kun je direct starten met het opvragen van de IPP-score van een Facebook bedrijfspagina. Voor de gebruikersnaam in van je bedrijfspagina en kies voor ‘Gain insights!’. Hierna verschijnt een grafiek met de IPP-score per week van je bedrijfspagina. Door voor de optie ‘Interaction Explorer’ te kiezen kun je de interactie van de vier meest populaire statusupdates van je bedrijfspagina bekijken.

Bereken de IPP van je Facebook bedrijfspagina met Cervino Social

Meer weten over het meten van je Facebook activiteiten?

De Nederlandse Social Media Academie bericht regelmatig over het meten van activiteiten op een Facebook bedrijfspagina. In de onderstaande artikelen kun je meer lezen: