17-02-2012 / Martijn Baten

Het Nederlandse MKB zet voornamelijk in op branding en sales als het gaat om social media. De Marktmonitor 2011/2012 die door Unique en TNO is uitgevoerd, laat het gebruik van en de visie op de inzet van sociale media door het MKB zien.

Ondernemers zetten het meest in op de profilering van hun bedrijf (49 procent). Sales is terug te vinden op de tweede plaats met 35 procent. Ook wordt social media ingezet voor het werven van nieuwe medewerkers (30 procent).

De resultaten die ondernemers behalen met social media zijn anders dan de doelstellingen waarvoor het op dit moment wordt ingezet. Zo hebben veel ondernemers nog moeite met het behalen van sales. 8 procent van de MKB’ers zegt meer omzet te boeken door social media. Ondernemers breiden met succes wel hun netwerk uit (34 procent), behalen een grotere naamsbekendheid (27 procent) en vinden nieuwe medewerkers (18 procent).

Het onderzoek laat zien dat een kwart van de ondernemers wekelijks actief is op social media. 21 procent van de onderzochte ondernemers is dat zelfs dagelijks. Bijna 30 procent geeft aan nog niks te doen met social media. Gebrek aan kennis is hiervoor de meest genoemde reden (26 procent). Anderen zien er het nut niet van in (12 procent) of hebben te weinig tijd om de kanalen te managen (8 procent).

De Nederlandse Social Media Academie probeert bij te dragen de kennis van social media in de zakelijke markt. Er zijn ebooks beschikbaar die zowel beginners als gevorderden helpen zakelijke doelen te bereiken met behulp van social media. Verder is er de mogelijkheid om gebruik te maken van maatwerk-trainingen en workshops.