25-09-2012 / Martijn Baten

Facebook Aanbiedingen

Bedrijven hebben er sinds kort een nieuwe mogelijkheid bij om producten en diensten te presenteren aan fans van een bedrijfspagina. Facebook maakt het vanaf nu mogelijk om aanbiedingen aan te bieden aan fans van je Facebook bedrijfspagina. Bedrijfspagina’s met 400 of meer fans wordt de mogelijkheid geboden om aanbiedingen te plaatsen. Fans kunnen deze aanbiedingen zien in hun nieuwsoverzicht en een actie ‘claimen’. Als beheerder van een bedrijfspagina kun je eenmalig gratis een aanbieding plaatsen. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je een ‘Facebook Aanbieding‘ kunt aanmaken.

Stap 1 – Ga naar je Facebook bedrijfspagina

Om te starten met het plaatsen van een aanbieding ga je naar je Facebook bedijfspagina. Bovenaan je bedrijfspagina vind je het venster waarmee je normaliter een statusupdate plaatst. Kies hier voor ‘Aanbieding, Evenement +’ en vervolgens voor ‘Aanbieding’.

Stap 2 – Selecteer type aanbieding

In het menu dat verschijnt kun je de keuze maken voor het type aanbieding dat je wilt maken: ‘Alleen in de winkel’, ‘In winkel & online’ of ‘Alleen online’. Hiermee geef je aan waar mensen die van de aanbieding gebruik willen maken terecht kunnen.

  • Alleen in winkel: Fans kunnen bij een medewerker van je bedrijf gebruikmaken van de aanbieding door de ontvangen e-mail met de aanbieding af te drukken of deze op hun smartphone te laten zien;
  • In winkel & online: Mensen kunnen gebruikmaken van de aanbieding op de fysieke locatie en via de website van je bedrijf;
  • Alleen online: Mensen kunnen alleen gebruikmaken van de aanbieding door je website te bezoeken.

Als er online gebruik gemaakt kan worden van de aanbieding, voer dan het volledige webadres in waarop mensen gebruik kunnen maken van de aanbieding. Optioneel is het opgeven van ‘inwisselingscode‘ die gebruikt kan worden door de persoon die de aanbieding claimt in een webwinkel. Kies als je gereed bent op ‘Volgende’ om verder te gaan.

Het opgeven van een inwisselingscode voor een Facebook aanbieding

Stap 3 – De aanbieding opmaken

In het venster dat verschijnt kun je een pakkende titel opgeven voor je aanbieding. Kies bijvoorbeeld voor een kop als: “Koop twee social media ebooks en krijg de derde gratis”.

Vervolgens kun je een afbeelding voor de aanbieding toevoegen. Kies een afbeelding van je product of een foto van mensen die je product gebruiken. Een afbeelding van mensen in combinatie met je product doen het over het algemeen beter dan bijvoorbeeld alleen je bedrijfslogo.

Aanbiedingsfoto’s zijn 90 pixels breed en 90 hoog. Upload een vierkante foto voor de beste resultaten. Rechthoekige foto’s worden bijgesneden tot een vierkante foto en dat kan belangrijke delen van de afbeelding weghalen.

Onder de aanbiedingsfoto kun je aangeven voor hoeveel personen de aanbieding geldt. Je kunt het aantal personen dat gebruik mag maken van de aanbieding beperken door te klikken op ‘Onbeperkt’ en het aantal in het menu dat verschijnt te selecteren. Stel vervolgens een vervaldatum in door op de weergegeven datum te klikken en vervolgens een andere datum die in de toekomst ligt te kiezen. Tot besluit geef je de voorwaarden die gelden voor de aanbieding op in het veld ‘Je voorwaarden toevoegen…’. Hier kun je bijvoorbeeld aangeven ‘Alleen geldig bij filialen in Rotterdam’, ‘Zolang de voorraad strekt’ of ‘Alleen geldig op weekdagen’.

Facebook aanbieding opmaken

Stap 4 – Bekijk een voorbeeld van de aanbieding

Door voor ‘Voorbeeld’ te kiezen kun je bekijken hoe de aanbieding eruit ziet. Er wordt naar je e-mailadres ook een voorbeeld gestuurd van de e-mail met de aanbieding die mensen ontvangen wanneer ze de aanbieding claimen. Wil je na het zien van het voorbeeld nog wijzigingen aanbrengen, kies dan voor ‘Vorige’. Om verder te gaan kies je voor de optie ‘Budget instellen’.

Stap 5 – Instellen van budget

In de laatste stap van het maken van een aanbieding moet je een budget instellen ter promotie van de aanbieding. De eerste keer hoeft dit niet, maar hierna kun je hier aangeven hoeveel je wilt besteden aan advertenties binnen Facebook. Het geschatte bereik wordt vergoot naarmate meer budget wordt toegevoegd. Dit is zichtbaar op het scherm. Als je klaar bent met instellen van het budget kun  je op ‘Delen’ klikken. De aanbieding is nu op je bedrijfspagina geplaatst en zichtbaar voor je fans.

Kosten van Facebook Aanbiedingen

De eerste keer gebruik maken van Facebook Aanbiedingen is kosteloos. Facebook Aanbiedingen wordt gekoppeld aan het advertentiesysteem van Facebook waardoor een bedrijfspagina minimaal 5 dollar moet besteden aan het promoten van de aanbieding via een advertentie of gesponsorde verslagen.

Video over Facebook Aanbiedingen

In onderstaande officiële Facebook-video wordt in het Engels, de werking van Facebook Aanbiedingen uitgebreid uitgelegd:

Vrijdag worden in een artikel op deze site een aantal handige tips en tricks behandeld voor het succesvol toepassen van een actie met Facebook-aanbiedingen.