22-11-2011 / Martijn Baten

Logo Facebook Page InsightsOm meer zichtbaar te zijn bij klanten die veel tijd besteden op Facebook, kun je via een bedrijfspagina content van je website delen op Facebook. Wanneer je content deelt waarbij Facebook fans meer informatie kunnen vinden op je eigen website, zullen ze doorklikken als het bericht interessant is. Uit een recent onderzoek van Edgerank Checker blijkt dat reacties op een Facebook statusupdate met link, ervoor zorgt dat er vaker op deze link wordt geklikt ten opzichte van statusupdates met links waar geen reacties op zijn.
Er werd onderzocht hoe vaak er op een link werd geklikt in relatie tot de betrokkenheid van fans rond de statusupdate. In totaal werden ruim 5.500 Facebook bedrijfspagina’s in het onderzoek onderzocht. In dit artikel vind je de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek.

De onderzoeksresultaten

Voor elke ‘like’ op een statusupdate met link, wordt er gemiddeld 3,1 keer geklikt. Voor elke reactie op een statusupdate, wordt er gemiddeld 14,678 keer op de link geklikt. Hiermee zou je kunnen stellen dat reacties op een statusupdate viermaal waardevoller zijn dan ‘likes’. Bovengenoemde resultaten laten zien dat meer betrokkenheid rond een statusupdate ervoor kan zorgen dat er meer op de link wordt geklikt.

Het onderzoek laat zien dat er op woensdag het vaakst een statusupdate gedeeld wordt via een persoonlijke profiel. Hierdoor zien alle vrienden in het netwerk van die persoon ook de update. Ook het aantal keren dat er op een link wordt geklikt is op woensdag hoger. Bovengenoemde resultaten laten zien dat meer betrokkenheid bij een specifieke statusupdate ervoor kan zorgen dat er meer op de link wordt geklikt.

Conclusies

Het stimuleren van reacties op statusupdates en het laten delen door fans, kan volgens het onderzoek dus leiden tot meer ‘kliks’ op de links die je deelt op jouw Facebook bedrijfspagina. Zorg er dus voor dat je geplaatste statusupdates ook aansprekend zijn voor je doelgroep om deze verder te verspreiden en/of om erop te reageren. Soms helpt dit zelfs door simpelweg een vraag voor te leggen aan je fans in de statusupdate.

Hulp bij jouw Facebook bedrijfspagina?

Een levendige, aantrekkelijke en goed bezochte Facebook bedrijfspagina mede met behulp van Facebook toepassingenWil je ondersteuning bij het plaatsen van relevante content op je Facebook bedrijfspagina en tips hoe je de betrokkenheid van fans kunt vergroten? In het ebook Cursus Facebook Bedrijfspagina gevorderden vind je hier een uitgebreide uitleg over.