22-03-2013 / Martijn Baten

Omslagfoto Facebook bedrijfspaginaFacebook heeft recentelijk de richtlijnen voor het gebruik van de omslagfoto op bedrijfspagina’s aangepast. Een aantal regels zijn verdwenen zoals het niet mogen communiceren van call-to-actions, contact informatie of verkoopprijzen. De regel voor het maximaal gebruiken van 20% tekst in omslagfoto’s blijft gehandhaafd.

Richtlijnen voor  omslagfoto’s op Facebook bedrijfspagina’s flexibeler

De nieuwe richtlijnen geven beheerders van bedrijfspagina’s meer ruimte om te communiceren in hun omslagfoto’s. Volgens de nieuwe richtlijnen is het toegestaan om de volgende onderdelen te vermelden:

  • Call-to-actions  (bijvoorbeeld: “schaf de NSMA praktijkgidsen nu aan”);
  • Prijs-en verkoopinformatie (bijvoorbeeld: “50% korting op de NSMA Social Media Sessies” of “Download de NSMA Whitepaper hier“);
  • Contactinformatie (bijvoorbeeld: websiteadres, e-mailadres of telefoonnummer);
  • Verwijzingen naar Facebook functies als ‘Vind-ik-leuk’ (like) of ‘Delen’ (share).

 

Facebook omschrijft de nieuwe richtlijnen in de ‘Voorwaarden voor Facebook-pagina’s‘ als volgt:

Alle omslagen zijn openbaar. Dit betekent dat iedereen die je pagina bezoekt, je omslag kan zien. Omslagen mogen niet bedrieglijk of misleidend zijn en geen inbreuk maken op het auteursrecht van iemand anders. Het is niet toegestaan anderen te stimuleren jouw omslag als omslag voor hun persoonlijke tijdlijn te gebruiken. Omslagen mogen geen afbeeldingen bevatten die voor meer dan 20% uit tekst bestaan.

In de nieuwe richtlijnen wordt nadrukkelijk vermeld dat het niet is toegestaan om omslagafbeeldingen te gebruiken die voor meer dan 20% uit tekst bestaan. Deze regel werd door Facebook eerder dit jaar geïntroduceerd om te voorkomen dat het nieuwsoverzicht uit te veel commercieel gerichte afbeeldingen bestaan. Meer over deze specifieke richtlijn is te vinden in het artikel ‘Maximaal 20% tekst toegestaan in Facebook afbeeldingen bij advertenties‘.

Beheerders bedrijfspagina’s onbekend met richtlijnen voor omslagfoto’s

Facebook wil zich waarschijnlijk met de aanpassingen flexibel opstellen in de richting van beheerders. Veel beheerders van bedrijfspagina’s waren onbekend met de regels die Facebook heeft opgesteld voor het gebruik van de omslagfoto of volgden de regels niet vanwege de kleine kans dat Facebook er iets tegen zou doen. De striktere (en oudere) richtlijnen die Facebook hanteerde zijn te lezen in het artikel ‘De regels voor een omslagfoto op Facebook bedrijfspagina’s.