08-11-2013 / Martijn Baten

social-media-30-minute-strategy-automation

Het dagelijks managen van social media kanalen is voor veel (marketing)professionals een tijdrovende bezigheid. Hoewel er tegenwoordig veel meer tijd aan social media wordt besteed, wil dit niet zeggen dat het ook efficiënt gebeurt. Een effectieve social media aanpak is niet alleen gebaseerd op harder werken aan succes, maar vooral op het slimmer managen van de kanalen.

Het slim managen van social media kan goed worden ondersteund met tools. Hulpmiddelen bij het effectiever managen van social media kan bijvoorbeeld met tools als Hootsuite en TweetdeckMaar niet alleen social media tools zijn belangrijk om te gebruiken. Op een effectieve manier aandacht geven aan de belangrijkste onderdelen uit je social media aanpak hangt ook samen met de verdeling van tijd die ingezet kan worden voor social media.

Infographic: Rock social media in 30 minutes a day

Hieronder is een infographic van Pardot (onderdeel van Salesforce Exact Target) weergegeven. In de infographic worden voor Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Google+ en Instagram de belangrijkste taken benoemd zodat het mogelijk is om in ongeveer een half uur per dag de verschillende kanalen te onderhouden. Hieronder staan de belangrijkste onderdelen op een rij:

– Twitter (10 minuten): Reageren op tweets die gericht zijn aan je account, inplannen van tweets voor de komende dagen en het delen van relevante content met je volgers.

– Facebook (6 minuten): Reageren op geplaatste reacties van fans op je bedrijfspagina en het promoten en delen van content/afbeeldingen.

– LinkedIn (6 minuten): Delen van content met professionals via je bedrijfspagina, delen van content in relevante LinkedIn groepen en reageren in discussies, stellen van nieuwe vragen voor het starten van discussies.

– Pinterest (4 minuten): Pin recent gevonden content naar je prikbord, interactie opzoeken met mensen die je eigen content hebben ‘gepind’.

– Google+ (2 minuten): Delen van recente content met je circles, segmenteren op het juiste publiek en het stellen van vragen en starten van discussies.

– Instagram: (2 minuten): Geef volgers een kijkje achter de schermen van je organisatie, promoot content op andere kanalen door een infographic of Slideshare presentatie te laten zien en inspireer je volgers met quotes.

30-minute-social-media-infographic