11-09-2013 / Ayman van Bregt

De juiste hashtag bepalenOp Twitter zijn hashtags niet meer weg te denken bij marketingcampagnes of marketingacties vanuit een bedrijf, merk of organisatie. Het effectief inzetten van hashtags bij het zakelijk gebruiken van Twitter kan soms nog een uitdaging zijn voor merken. In dit artikel een handig hulpmiddel om bij iedere tweet de juiste hashtag te bepalen aan de hand van een stappenplan.

Stappenplan om de juiste hashtag te bepalen

De juiste hashtag bepalen start met een helder doel van waarom een hashtag gebruikt moet worden in de te plaatsen tweet. Goede hashtags zijn makkelijk te herinneren voor Twitter-gebruikers en geven de juiste context en duiding aan de tekst (en het doel) van een tweet. Als het mogelijk is, en van toepassing, is het ook verstandig om aan te sluiten bij communicatie die via andere media op dat moment gedeeld wordt. Media-integratie helpt volgens Twitter goed bij het delen van hashtags. Sluit dus bijvoorbeeld aan op een reclame op tv of een specifieke advertentiecampagne als dit mogelijk is. Het kan aan de andere kant soms juist verstandig zijn om aan te sluiten bij hashtags die onderdeel zijn van gesprekken van een specifieke groep Twitter-gebruikers. Bepaal per situatie wat past en wat verstandig is om te gebruiken. Onderstaande afbeelding van Twitter biedt een handig stappenplan is een goed hulpmiddel om de juiste hashtags te kunnen bepalen:

De juiste hashtag bepalen

Meer artikelen over hashtags op Twitter en het optimaliseren van tweets

De Nederlandse Social Media Academie schrijft met regelmaat artikelen over hashtags op Twitter en het optimaliseren van tweets. De onderstaande, recent verschenen, artikelen kunnen helpen bij het gebruik van Twitter hashtags en het optimaliseren van tweets.

 

Wil je meer uit de mogelijkheden halen voor social media voor jouw bedrijf of organisatie? De Nederlandse Social Media Academie is in te huren voor voor speciale maatwerk Twitter trainingen of workshops.

Bron infographic: Twitter blog