03-06-2016 / Martijn Baten

Hoe maak je een succesvolle Faceboom advertentie

Wat zijn de ingrediënten van een succesvolle Facebook advertentie? Voor de meeste adverteerders is het eenvoudig om een Facebook post te promoten, maar ervoor zorgen dat de juiste doelgroep wordt bereikt vraagt om meer aandacht. In dit artikel staan een aantal aandachtspunten op een rij voor succesvolle Facebook advertenties.

Succesvolle Facebook advertenties maken

Om succesvolle Facebook advertenties te maken zijn onderstaande stappen van belang om te doorlopen:

Doelstelling bepalen: Facebook advertenties kunnen worden gestart voor verschillende doeleinden. Veel bedrijven kiezen voor de mogelijkheid om bestaande berichten op hun Facebook bedrijfspagina te promoten en zo het bereik en interactie op het bericht te vergroten. Echter kunnen advertenties op Facebook ook worden geoptimaliseerd voor het stimuleren van conversie op de eigen website, vergroten van website verkeer, het genereren van leads of stimuleren van app downloads.

Doelgroep bepalen: Een doelgroep voor een Facebook advertentiecampagne kan worden gebaseerd op vier basis demografische kenmerken; locatie, leeftijd, geslacht en taal. Facebook biedt hiernaast aanvullende demografische kenmerken. Voor adverteerders die starten met Facebook advertenties kunnen de paginastatistieken een goed vertrekpunt zijn om de doelgroep te verfijnen. Naast demografische kenmerken kan de doelgroep worden aangevuld met relevante interesses en bijvoorbeeld Facebook pagina’s die door de doelgroep worden gevolgd. Tot besluit kunnen advertenties worden gericht op personen die je Facebook bedrijfspagina al volgen en hun vrienden. Of er kan worden gekozen juist deze personen uit te sluiten van de doelgroep.

Advertentiecampagne starten: Het instellen van een Facebook advertentie verloopt via de Facebook Ad Manager. Adverteerders die meerdere campagnes tegelijkertijd willen managen kunnen ook gebruik maken van de Facebook Power Editor. De Ad Manager is direct te openen vanuit het menu van Facebook. Vervolgens kan via de optie ‘Create Ads’ direct gestart worden met het kiezen van een doelstelling en doelgroep. Het is raadzaam om op voorhand alvast budget en de lengte van de campagne te bepalen evenals het creëren van een passende tekst, titel en afbeeldingen in de juiste afmeting. Deze kunnen vervolgens direct worden ingesteld bij het starten van de advertentiecampagne.

Wie aan de slag gaat met Facebook advertenties ontdekt dat er uiteenlopende mogelijkheden zijn. Het is om deze reden raadzaam om verschillende varianten in doelgroep, doelstelling, boodschap en creatief materiaal te testen om te ontdekken welke combinatie het meest succesvol is. Salesforce heeft bovenstaande tips in een overzichtelijke infographic samengevat. Handig als naslagwerk voor wie snel aan de slag wil met het opzetten van een eerste Facebook advertentiecampagne of lopende Facebook advertenties wil verbeteren.

Succesvolle Facebook advertenties maken

Meer tips & tricks over Facebook advertenties

De Nederlandse Social Media Academie schrijft regelmatig over Facebook advertenties. De volgende tips & tricks verschenen eerder voor Facebook advertenties: