10-07-2012 / Martijn Baten

Het menu van een Facebook bedrijfspagina

Tabbladen op de nieuwe Facebook bedrijfspagina’s met tijdlijn weergave worden minder bekeken dan voorheen. Onderzoek van PageLeaver laat zien dat tabbladen van Facebook bedrijfspagina’s 53% minder interactie opleveren dan voor de nieuwe bedrijfspagina’s werden geïntroduceerd. Het onderzoek is uitgevoerd onder 500 bedrijfspagina’s met meer dan 10.000 fans.

In de onderstaande grafiek is de daling van interactie sinds de introductie van de nieuwe Facebook bedrijfspagina’s duidelijk te zien. De wekelijkse piek in de grafiek komt door het weekend. Fans lijken in het weekend meer op bedrijfspagina’s te kijken dan op weekdagen.

Een verklaring voor het afnemen van de interactie op Facebook tabbladen is het niet meer kunnen instellen van landingspagina’s op een Facebook bedrijfspagina. PageLeaver geeft aan dat veel gebruikers vaak niet weten van het bestaan van een tabblad. Dit zou mede komen doordat tabbladen minder opvallen in het menu van de nieuwe Facebook bedrijfspagina’s.

Voor organisaties met een bedrijfspagina is een tabblad mogelijk niet de meest ideale manier om de interactie aan te gaan op Facebook. Het plaatsen van statusupdates vanaf een bedrijfspagina is mogelijk effectiever voor de interactie. Meer over het effectief plaatsen van statusupdates op een Facebook bedrijfspagina is te vinden in het NSMA ebook ‘Facebook bedrijfspagina gevorderden‘.