13-03-2015 / Martijn Baten

Facebook Likes

Facebook heeft de manier aangepast waarop likes op Facebook bedrijfspagina’s worden geteld. Als gevolg hiervan hebben de meeste beheerders van bedrijfspagina’s een daling gezien in het aantal Facebook likes. Om beheerders van bedrijfspagina’s een beter inzicht te geven in hun volgers, heeft Facebook inactieve accounts verwijdert uit het aantal likes van bedrijfspagina’s.

Tellen van Facebook likes op bedrijfspagina’s aangepast

Met de aanpassingen aan de manier waarop Facebook likes worden geteld op bedrijfspagina’s worden paginastatistieken voor beheerders betrouwbaarder gemaakt. Het verwijderen van inactieve Facebook accounts geven bedrijven een accurater inzicht in wie actief de bedrijfspagina volgt. Daarnaast maakt Facebook met deze aanpassing deze cijfers consistent met andere paginastatistieken. Het online sociale netwerk filterde al likes en reacties van inactieve accounts op individuele pagina updates uit.

Onder inactieve accounts verstaat Facebook vrijwillig gedeactiveerde accounts en accounts van overleden gebruikers. Voor laatstgenoemde introduceerde Facebook ook recentelijk een mogelijkheid om het managen van een persoonlijk profiel over te dragen aan een nabestaande.

In de komende weken kunnen paginabeheerders een vermindering zien in het aantal Facebook likes als gevolg van de aanpassingen. Als beheerder is het hierbij goed om te realiseren dat het gaat om accounts die al inactief waren en hierdoor eigenlijk al geen waardevolle impact hadden op de pagina. Wanneer overigens een gedeactiveerd account weer wordt geheractiveerd, dan wordt deze weer meegeteld in het aantal Facebook likes.